همه چیز درباره صرافی ارز دیجیتال!


برای معامله هر کالای خاصی باید به مکان خاصی از آن کالا بروید، یعنی برای خرید طلا باید به بازار طلا بروید و برای خرید سهام باید به بورس بپیوندید تا بتوانید آن کالا را خریداری کنید. یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال، صرافی ارز دیجیتال است. در ادامه مقاله، تبادل دیجیتال چیست.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال مکانی است که در آن می توانید ارز دیجیتال بخرید و بفروشید و ارز دیجیتال معامله کنید. صرافی ها یک پلت فرم آنلاین هستند که رایج ترین راه برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

در صرافی، می توانید ارزهای دیجیتال را به صورت جفت ارز، مانند جفت ارز بیت کوین/اتریوم (BTC/ETH) مبادله و مبادله کنید. امکان خرید و فروش ارز دیجیتال در این جفت ارزها وجود دارد. در واقع این صرافی بازار آنلاین کل شبکه ارزهای دیجیتال است.

Exchange در زبان انگلیسی به معنای مبادله و مبادله و مبادله است، بنابراین با ورود ارزهای دیجیتال به ایران، مبادلات ارز دیجیتال در ایران ابتدا Exchange نامیده می شد و از قدیم به این نام شناخته می شد. کم کم با مطرح شدن اصطلاح صرافی استفاده از این اصطلاح زیاد شد و در حال حاضر اکثر آنها با نام صرافی ارز دیجیتال شناخته می شوند.

به روز رسانی ارز دیجیتال

صرافی ها ویژگی های زیادی را برای معامله گران ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. برای استفاده از خدمات این پلتفرم های آنلاین، ابتدا باید در آنها ثبت نام کنید. صرافی های ارز دیجیتال چندین ویژگی را برای کسانی که در این پلتفرم ها ثبت نام و احراز هویت (2FA) انجام می دهند، ارائه می دهند. یک صرافی می تواند به عنوان یک کیف پول برای دارایی های ارز دیجیتال عمل کند. هر صرافی کیف پول مخصوص به خود را دارد و با ثبت نام در آنها، حساب شما به صورت کیف پول ایجاد می شود. البته امنیت کیف پول این صرافی ها بالا نیست و نگهداری دارایی ها در صرافی چندان امن نیست.

مهمترین عملکرد ارائه شده توسط صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال است. همچنین می توانید از این پلتفرم ها برای تجارت استفاده کنید. شما می توانید سفارش خرید (سفارش خرید یا فروش) یا توقف ضرر در صرافی را انتخاب کنید و با انتخاب آن، صرافی به صورت خودکار پول شما را خرید یا فروش می کند.

می توان گفت که صرافی های ارز دیجیتال تا حدودی شبیه به دلال های بازار سنتی هستند، اما تفاوت های زیادی دارند. این صرافی ها در ابتدا امکاناتی مانند خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار معامله گران قرار می دادند، اما با گسترش این حوزه، اکنون صرافی های بزرگ فرصت های زیادی را برای معامله گران ارزهای دیجیتال فراهم کرده اند. ویژگی هایی مانند معاملات حاشیه و خارج از بورس (OTC) و قراردادهای آتی نیز در صرافی های اصلی این حوزه موجود است.

معامله مارجین نوعی معامله است که در آن شما با قرض گرفتن مقادیر بسیار زیادی پول از افراد دیگر بر اساس پولی که از قبل دارید معامله می کنید.

خارج از بورس (OTC) تراکنشی است که در بین ماینرها یا سرمایه گذاران اولیه کریپتو رایج شد و مستقیماً بین طرفین بدون مدیریت مبادله انجام می شود. دفاتر فرابورس برای افرادی که می خواهند مقادیر زیادی ارز بدون اتصال به صرافی بفروشند، محبوب هستند.

معاملات آتی بیت‌کوین و ارز دیجیتال جایی است که شما یک دارایی را با قیمت آتی آن می‌خرید و سپس پول خود را واریز می‌کنید و در زمان مشخصی سکه دریافت می‌کنید.

درآمد حاصل از این صرافی ها بر اساس میزان کارمزدی که برای خدمات ارائه می کنند، تامین می شود. در واقع برای تمام کارهایی که در صرافی انجام می شود، باید هزینه ای برای این کار پرداخت کنید.

البته لازم به ذکر است که هر صرافی در این زمینه ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد که با توجه به کاربرانش با یکدیگر متفاوت است.

منظور از تبادل متمرکز چیست؟

تمرکز مالی به این معناست که به کسی یا جایی برای مدیریت پولتان اعتماد دارید.

در گذشته اصطلاح مرکزی به تمام سازمان هایی اطلاق می شد که پول را مدیریت می کردند. تمرکز به این معنی است که یک واسطه قابل اعتماد برای مدیریت هر دارایی مورد استفاده در یک معامله وجود دارد. مثلاً در یک بانک مشتری پول خود را به بانک می دهد تا آن را نگه دارد. بنابراین بانک کنترل کاملی بر پول مشتری دارد و بابت ارائه این خدمات هزینه ای از کاربر دریافت می کند. در بیشتر موارد، اعتماد به یک واسطه امن تر از مدیریت پول شخصی توسط شخص است. بانک ها سیستم های امنیتی بالایی دارند و تیمی برای نظارت بر پول مشتریان دارند

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال به همین ترتیب کار می کنند. کاربر می تواند پول خود را در صرافی ذخیره کند. که متعلق به صرافی وی است، اعتماد به کارگزار به مشتریان اجازه می دهد تا رمز عبور گم شده یا 2FA را به راحتی بازیابی کنند. زیرا این مشتری به حساب خود به این صرافی دسترسی کامل داده است. سپرده گذاری پول در بورس 100% کنترل پول را از مشتری سلب می کند. داستان های زیادی از سرمایه گذارانی وجود دارد که کلیدهای خصوصی خود را گم کرده و صدها هزار دلار از دست داده اند. اگر پول آنها معطوف به مبادله بود، نگران این موضوع نیستند و با نشان دادن پاسپورت یا شناسنامه به راحتی می توان پول را دریافت کرد. البته بارها می شنوید که بورس های این حوزه هک شده و سرمایه های زیادی از بورس به سرقت رفته است که نمی توان به آن صد در صد اعتماد کرد.

تفاوت بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

علاوه بر صرافی متمرکز، صرافی غیرمتمرکز نیز در این حوزه وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، صرافی ارز دیجیتال به صورت متمرکز و توسط یک سازمان واسط کنترل می شود و هر بار که این شرکت به دلیل مشکلات احراز هویت یا پولشویی با حساب شما دچار مشکل می شود یا کشور شما را تحریم می کند. این ممکن است حساب شما را مسدود کند و در این مورد. از این نظر، دارایی های شما در معرض خطر هستند. اما صرافی های غیرمتمرکز با این ایده وارد این سیستم شدند که دارایی های دیجیتال آنها غیرمتمرکز است.

به طور خلاصه، صرافی‌های ارز دیجیتال (DEX) واسطه ایجاد یک محیط غیرقابل اعتماد و بسیار هوشمند را حذف می‌کنند. در یک صرافی غیرمتمرکز، معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود تا پول از دست یک واسطه عبور نکند. همچنین صرافی های غیرمتمرکز کنترلی بر سرمایه شما ندارند. چنین تبادلی یک فرآیند همتا به همتا است. البته DEX هنوز در مراحل ابتدایی است و چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و تعداد معاملات در این بازار کم است. با این حال، این نوع مبادلات در نوع خود بسیار جالب هستند و می توانند فرصت خوبی برای کشورهای ناآشنا باشند.

خرید یا فروش ارز دیجیتال و فیات

در حال حاضر اکثر صرافی ها امکان خرید ارز دیجیتال با کارت های اعتباری مانند مسترکارت و ویزا را دارند و می توانید با پرداخت دلار یا یورو ارز دیجیتال خریداری کنید. البته لازم به ذکر است که قیمت ارز دیجیتال در هنگام خرید با کارت اعتباری با قیمت این سکه در بازار بسیار متفاوت است.

آیا همه صرافی ها جفت کریپتو-فیات دارند؟ خیر. همه صرافی ها توانایی خرید و فروش جفت ارزهای دیجیتال (کریپتو/کریپتو) مانند بیت کوین و اتریوم را دارند، اما اتریوم. تنها چند صرافی وجود دارند که امکان خرید و فروش ارزهای فیات را ارائه می دهند. (ارزهای کریپتو/فیات) مانند USD. اکثر صرافی‌های اصلی در این فضا در حال حاضر از جفت‌های کریپتو-فیات پشتیبانی می‌کنند.

آیا حجم معامله در بورس مهم است؟

هر چه حجم معاملات در بورس بیشتر باشد، احتمال نوسانات و دستکاری در بازار کمتر می شود.

فرض کنید شخص A می خواهد 1 بیت کوین بخرد و قیمت آن در صرافی 10000 دلار است و حجم مبادله نیز در صرافی زیاد است، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که در مدت کوتاهی پس از ثبت سفارش، 1 بیت کوین را می توان در صرافی خرید، سفارشی که او ثبت می کند و بیت کوین های خود را می خرد. اما اگر حجم معاملات در صرافی کم باشد، ممکن است تنها بخشی (مثلاً 0.3 بیت کوین) از سفارش خرید شخص A به مبلغ 10000 دلار یا کمتر ثبت شود و شخص A باید بقیه را پر کند. سفارش او (0 7/Bitcoin) برای خرید با قیمت بالاتر. هر چه حجم معاملات یک صرافی بیشتر باشد، تعداد کاربران آن صرافی بیشتر می شود و نشان دهنده اعتماد کاربران به آن صرافی است و معمولا صرافی ها در سایت هایی مانند Coin Market Cap بر اساس حجم تراکنش هایی که صرف می کنند، فهرست می شوند.

آیا صرافی های ارز دیجیتال امن هستند؟

هیچ صرافی ای از هک شدن در امان نیست. در تاریخ ارز دیجیتال، هک صرافی های زیادی وجود داشته است، اما در بسیاری از موارد، صرافی ها زیان را از جیب مشتریان پرداخت می کردند. هک کردن DEX تقریبا غیرممکن است، اما کاربران ممکن است به دلیل گم شدن کلیدهای خصوصی یا رمزهای عبور، پول خود را از دست بدهند. صرافی های متمرکز محبوب به اندازه بانک ها امن هستند. به عنوان مثال، صرافی محبوبی مانند بایننس علیرغم هک شدن، سرمایه ای را به کاربران با وجوه تخصیص یافته قبلی پرداخت می کند.

چگونه در بورس حساب باز کنیم؟ اخبار ارز دیجیتال

بسته به کشور محل تاسیس، هر صرافی دارای مقررات مربوط به خود مطابق با قوانین آن کشور است. به دلیل مسائل حقوقی، بسیاری از این مبادلات، کشورهای تحریم شده آمریکا را در وب سایت خود درج نمی کنند. به عنوان مثال، بسیاری از صرافی ها ایران را از تحریم های خود معاف کرده اند.

با این حال، هر صرافی در جهان حداقل به یک مدل احراز هویت برای تأیید یک حساب کاربری نیاز دارد. البته می توان از صرافی بدون مجوز استفاده کرد اما امکان دسترسی به خدمات این پلتفرم کمتر خواهد بود. بسیاری از صرافی ها به کاربران اجازه می دهند بدون مجوز حساب باز کنند، اما این حساب ها دارای محدودیت های واریز و برداشت هستند. احراز هویت اولیه معمولاً نیاز به تصویری از پاسپورت یا کارت شناسایی کاربر دارد و احراز هویت دو مرحله ای یا 2FA را فعال می کند. 2FA در واقع احراز هویت دو مرحله ای است که هر 30 ثانیه یک رمز عبور مخفی یا Google Authenticator را بازسازی می کند که کاربران باید هر بار که وارد حساب خود می شوند وارد کنند.

شهروندان ایرانی به طور کلی از اکثر صرافی ها منع می شوند و بهتر است از صرافی واقعی ایرانی برای خرید و فروش استفاده کنند یا در صورت امکان با استفاده از گذرنامه یکی از بستگان مورد اعتماد خود در کشور دیگر، با صرافی خارجی ثبت نام کنند. البته باید مراقب مسائل امنیتی باشند و از VPN یا VPS برای اتصال به حساب کاربری استفاده کنند.

صرافی بیت ارز دیجیتال معتبر

صرافی های زیادی در این صنعت وجود دارد که به دلیل مسائل مختلف اعتبار خود را از دست داده اند. و به اندازه رقبای خود قابل اعتماد نیست، برای مثال MtGox که یکی از اولین صرافی ها بود. در این صنعت هک شد و مقادیر زیادی بیت کوین از پان به سرقت رفت این صرافی مجبور شد شرکت را بفروشد تا پول را به سرمایه گذاران برگرداند. در میان آنها تعدادی صرافی وجود دارد که در حال حاضر محبوب ترین صرافی ها به حساب نمی آیند.به عنوان مثال، Bittrex - یک صرافی آمریکایی که حساب های بسیاری از ایرانیان را مسدود کرده و دارایی های آنها را مسدود کرده است. Bitfinex نیز یک صرافی واقع در هنگ کنگ است و در نظر گرفته شده است. بیت‌فینکس که یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های این صنعت است، بارها به دستکاری قیمت بیت‌کوین متهم شده است و همچنان با مسائل حقوقی مرتبط با آن سروکار دارد، با این حال، صرافی‌های زیادی در این صنعت وجود دارد. اما تنها تعداد کمی از صرافی ها هستند که در این صنعت محبوب و قابل اعتماد هستند. و با فعالیت های جدید خود اعتبار سایت صرافی را افزایش می دهند. صرافی های واجد شرایط عبارتند از: Binance، OKEx، Hubei، Coinbase و غیره.

[ بازدید : 356 ]

[ سه شنبه 28 شهريور 1402 ] 12:28 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]