آیا سد لفور Is بی فایده است؟


رامسر پیش از سال ۱۳۱۰ هـ. تابستان گرم و معتدل پالنگان، قلعه زیبا و تاریخی آن و چشمههای دائمی آب معدنی و آبشارهای پلکانی این روستا از جاذبههای گردشگری آن به حساب میآیند. دسترسی: برای رسیدن به این مجموعه تاریخی باید از ساری بیرون بزنید و به سمت فرح آباد بروید. فضای این مجموعه شامل دریاچه و فضای میشود و همچنین امکاناتی شامل جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، وسایل ورزشی، مسیر پیادهرو، پیست دوچرخهسواری، جت اسکی، قایق، مکانی برای ماهیگیری، خانه سنتی و پارکینگ با ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو نیز در این مجموعه وجود دارد. پس از ثبت ماسوله به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، اجازه ساخت و ساز و توسعه شهر توسط شهرداری ماسوله (تأسیس ۱۳۱۱)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور داده نشد و مجموعه شهر تاریخی تقریباً به همان صورت قدیمی و تاریخی مورد حفاظت قرار گرفتهاست. ۳۰ مرداد ۱۳۵۴: ثبت ماسوله در فهرست آثار ملی به شماره ۱۰۹۰. این اثر طبیعی با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳، ۲۳ آبان ماه ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد. تالشی همچنین همریشه با دیگر زبانهای کاسپین همچون گیلکی و مازندرانی است ولی با آنها تفاوتی آشکار دارد. می توانید لباس گیلکی بپوشید و عکس های یادگاری بگیرید. طبیعی است که گذشتن از این همه پله نیاز به نیرو و توان زیادی دارد بنابراین اگر ناراحتی قلبی، مشکلات عضلانی و غیره دارید همراه کودکان تان از مناظر پایین قلعه لذت ببرید و عطای این قلعه و پله هایش را به لقای جوانان بسپارید و از دور به گرفتن عکس های یادگاری بسنده کنید. آنچنان که آسیبدیدگان حادثه جواهردشت میگویند درگیری شب پنجشنبه ۱۹ مرداد به دلیل حمله افراد بومی و محلی با هدف تسویهحسابهای شخصی رخ داده است؛ اما آنچنان که آسیبدیدگان حادثه اوپرت روایت کردهاند، در آنجا گروهی با انگیزههای دیگر و با ناراحتی از سفر و تفریح برخی هموطنانشان در شبهای محرم به طبیعتگردان حمله کرده بودند.

Free photo singapore cityscape at twilight. با این وجود گردشگران پرشماری در روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته به این محل می آیند. در واقع کنار رودخانهها به خاطر طبیعت سرسبز و باطراوت، هوای خوب و صدای گوشنواز آب، بهترین جا برای مسافران و افراد محلی است تا پیکنیک کنند، بساط جوجه را راه بیندازند و آخر هفته را در کنار عزیزان خود حسابی خوش بگذرانند. اسپیدان با بافت قدیمی و پلکانی زیبا، در میان درهای سرسبز واقع شده و زیبایی مسحورکنندهاش را به رخ حاضران میکشاند. بشکافته سنگ همچون کوهی ساعقه زده به دو نیم تقسیم شده و با 100 متر طول بر روی زمین گسترده شده است که در انتهایش یک یخچال طبیعی وجود دارد و با افتادن یک سنگ بزرگ بر اثر زلزله بن بست شده است. یکی از پرآبشارترین این منطقهها محدوده غار شیرآباد است که دارای ۷ آبشار کوچک و بزرگ است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی شهر خان ببین به آن آبشارهای خان ببین اجاره ون برای شمال با راننده نیز میگویند. نزدیکی جنگلهای ۶۰۰ هزار مترمربعی رامسر به آن، باعث شده این جنگلها به نام دالخانی شناخته شوند. پس از عبور از آن، دشتی دلباز را برابر خود خواهید دید که از آن چشماندازی زیبا از قله دماوند قابلمشاهده است. تور جنگل الیمستان و جنگل پیمایی در الیمستان، همراه با تماشای دورنمای خیرهکننده قله دماوند و طبیعتگردی در جنگلهای هیرکانی، یک تجربه فراموشنشدنی است که در این تور میتوانید از آن بهره ببرید.

یکی از ویژگیهایی که جاده اسالم به خلخال را نسبت به سایر مناطق دیدنی ایران منحصربهفرد و خاص میکند، آب و هوای متفاوت این جادهی ۷۰ کیلومتری است؛ به گونهای که در هر بخشی از جاده ممکن است با شرایط جوی متفاوتی روبهرو شوید. در ماسوله نیز مانند سایر شهرهایی که در منطقهٔ کوهستانی واقع شدهاند، بافت شهری در قسمت پایین دره نمیگیرد، چون هنگام شب هوای سرد سنگین تر است و به پایین دره نفوذ میکند و همچنین در این قسمت از دره خطر سیل وجود دارداز طرف دیگر قسمت شمالی کوه همواره در سایه قرار دارد و بسیار سرد است. شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربهفرد در جهان شناخته شدهاست. در واقع میتوان چنین ادعا کرد که ماسوله یک باغ شهر تاریخی است. قرار داشتن در شاهراه ارتباطی سابق و وجود هشت کاروانسرا موید این مطلب است که پیشه بسیاری از مردمان ماسوله داد و ستد بودهاست. نسلهای بعدی، در همین مکان جدید هم ماندگار شدند و شهری که مرکز داد و ستد و شاهراه ارتباطی بین گیلان و آذربایجان (زنجان و خلخال و سایر شهرها) بود و بازار، کاروانسراهای و صنایع فلزی و غیر فلزی آن رونق فراوان داشت با کاهش چشمگیر مواجه شد.

راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بودهاست به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و دخل و تصرف، با دخالت سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در چندین دهه گذشته از سمت استان گیلان حفاظت شدهاست. ماسوله هماکنون در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو ثبت شدهاست و در انتظار ثبت در فهرست قطعی میراث جهانی است. بهمن ۱۲۹۴: رویارویی قوای جنگل با قوای روس در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول. پارک ملی کلاه قاضیپارک ملّی کلاه قاضی، با مساحت ۴۷۱۴۲ هکتار یک پارک ملی در استان اصفهان است، در داخل این پناهگاه حیات وحش، هیچگونه سکونتگاه انسانی وجود ندارد که البته باید اظهار داشت، مسافت بسیار کمی با محدودههای شهری و روستایی دارد. ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ استانها گیلان نظرات به گزارش خبرگزاری تسنیم از رودسر، موج سرما که چند روزی است در شمال کشور فعال شده چهره منطقه گردشگری جواهردشت چابکسر شهرستان رودسر در استان گیلان را زمستانی کرد. یک مورد دیگر که باید در نظر بگیرید این است که اگر برای تصویر برداری به این منطقه می روید بهتر است فصل پاییز را انتخاب کنید چرا که وجود رنگ های متنوع در این فصل سبب می شود تا طبیعت را زیباتر از مواقع دیگر در سال ببینید و تجربه ای جذاب برایتان باشد. فضای داخلی کلاسیک و هتلی، در کنار منوی بسیار متنوع رستوران که شامل انواع پیشغذاها، مزهها، سالاد بار، کبابها، سوخاریها، استیکها و انواع نوشیدنیهای سرد و گرم و دسرهای متنوع میشود، کیفیت بالا و جذابیت فضای خود را سالهاست که حفظ کرده است. گویی در این روستا زمان متوقفشده است و روستاییان همان ساختار و شکل سنتی خود را حفظ کردهاند. خانههای هجیج همگی از سنگ و به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده و به دلیل کمبود جا ساختار این روستا اینگونه است.

گویش جنوبی زبان تالشی به زبان تاتی بسیار نزدیک و به صورت دوطرفه قابل فهم میباشد اما در عین حال این دو زبان به عقیده برخی زبانشناسان متفاوت از هم هستند. از جمله تفریحات دریاچه لار که مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند می توان به ماهیگیری، دوچرخه سواری، طبیعت گردی و قایق رانی اشاره کرد. دریاچه ولشت: اگر ماهیگیری، آب تنی، قایق سواری را دوست دارید، پیشنهاد میکنیم بعد از دیدن ییلاق به دریاچه ولشت رفته و تمام این موارد را تجربه کنید. پیشنهاد میکنیم در تعطیلات و آخر هفتهها به این سمت نروید که از شلوغی و تعداد زیاد مسافران آزرده خواهید شد. از ویژگی های بارز غارهای باران کوه می توان به کوچکی، باریک و دراز بودن و تعداد زیاد آن ها اشاره نمود. چمستان و از جنوب به کوه لاویج و آب گرم لاویج و شرق به جنگلهای چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان واقع شده است. سد لار يكي از سدهاي خاكي تامينكننده آب آشاميدني شرق استان تهران و تامينكننده آب مورد نياز آبياريهاي كشاورزي منطقه است. فصل زمستان هم به خاطر بارش برف و باران و سرمای هوا، خرید بلیط هواپیما برای دیدن این منطقه تاریخی در دل کوهستان توصیه نمی شود چونه نه تنها عبور از پله های پوشیده از برف یا خیس از باران، کمی خطرناک است، سرمای هوا هم مزید بر علت است از سوی دیگر دکه های اطراف قلعه، نیز بسته هستند و نمی توانید از خدماتشان بهره ببرید. این قلعه به قلعه سگسال نیز معروف است که شاید به خاطر این باشد که این بنا در سال سگ ساخته شده.نام دیگر این قلعه که در متون تاریخی به ان اشاره شده،قلعه حسامی است که حسام الدین دباج اسحقی این نام را بر روی آن گذاشت.

فرضیهٔ دیگر آنست که چون به اعتقاد مردمان قدیم، در روزگاران گذشته زنی به نام جواهر حاکم این منطقه بوده، جواهرده از نام او برگرفته شدهاست. یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که امکانات رفاهی و اقامتی این منطقه چیست؟ طی کاوشهای انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمدهاست که دقیقترین مستندات قابل توجه تاریخی میباشند. ماسوله ایها به قوای جنگل کمک میکردند و عدهای مانند شهید باباغلامعلی در کنار آنها میجنگیدند. حالا که میدانید جنگل لفور کجاست، برنامه سفر خود را آماده کنید و در فصل مناسب راهی سفر به این منطقه شوید. اگر میخواهید تجربهی جدیدی از سفر به شمال ایران داشته باشید، حتماً سری به سد لفور بزنید. آبشار اسکلیم رود یکی از قدیمیترین جاذبه های دیدنی جنگل ۴۰ میلیون ساله لفور است. ماسوله شامل وسعتی معادل یکصد هکتار منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی، یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که هر ساله پذیرای دهها هزار گردشگر میباشد. ماسوله دارای ۴ محله اصلی به نامهای «خانه بر» (خونَ وَر)، «مسجدبر» (مَزَ وَر)، «کِیسَر» شامل کَفا کِیسَر و بِنَ کِیسر و «اسد محله» (اَسَ مَل) و بازاری در چهار طبقه است که هر چهار محله بهطور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط بیواسطه دارند.

پارک جنگلی کشپل، پارکی بسیار سرسبز با پوشش گیاهی انبوه است که شش گونه پوشش گیاهی و جنگلی مختلف مانند درختان و گیاهان توسکا، لرک و توسکا، توسکا و بلوط، افرا و بلوط، ممرز، انجیلی و ممرز انجیل را شامل می شود. تابستان هایی با آب و هوای خنک و مطبوع و پاییزهای رنگارنگ آن، از جمله زیبایی های این منطقه فوق العاده است. داخل برج ها اجاق ها و دودکش هایی است که برای گرم شدن نگهبانان از ان استفاده می شدهو سقف برج ها هم برای در امان ماندن نگهبانان از بارش برف و باران طراحی شده است. یکی از جذاب ترین بخش های هر سفر بازار گردی است، خبر خوب این که در این بخش از جاذبه هاب گردشگری گیلان هم از این تفریح بی­نصیب نیستید. خوب است بدانید با وسیله نقلیه تا فاصله یک و نیم کیلومتری قلعه، بیشتر نمی­توانید بروید. در واقع بعد از حمله مغول به ایران و مهاجرتهای گسترده اقوام ایرانی، گروهی از تجار، روحانیان، صاحبان حرف از اقصی نقاط کشور به ویژه از خراسان و آذربایجان به منطقه گیلان که در آن زمان منطقه ای امن محسوب میشدهاست پناه آورده و با همراهی مردمان بومی منطقه، که عموماً تالش بودند ماسوله به مثابه شهر را بنیاد نهادند. جمعیت ماسوله طی ۶۰ سال گذشته کاهش یافتهاست.

اشتباه نکنید مقصد نهایی شما این روستا نیست، باید این روستا را هم رد کنید تا به حیدرآلات برسد و پس از طی کردن 3 کیلومتر مسیر خاکی به روستای قلعه دنه برسید. در سال۲۲ هجری که آذربایجان توسط سپاه اسلام فتح گردید و آهنگ اسلام در سرتاسر نواحی آن پیچید شهرها و روستاهای دور نزدیک آذربایجان یکی پس از دیگری مجذوب دین مبین اسلام میشد در سال ۳۵ هجری هنگامیکه فرستادگان اسلام در حاکمیت (عتبه فرقه و پاسازیه الخزاعی والی آذربایجان) برای ابلاغ پیام صلح و دوستی اسلام عازم طبرستان بودند از طریق شال- کلور- ماجلان- اندرق وارد اولین نقطه گیلان شدند (کهنه ماسوله) و زمانی متوجه شدند که اهالی کهنه ماسوله زرتشتی میباشند لذا ضمن معرفی خود بهعنوان نمایندگان اسلام و علت عزیمت به شهر کهنه ماسوله وارد گردیدهاند؛ و مردم ماسوله نیز پس از تأملات با آذربایجان مشتاق به پذیرش دین مبین اسلام گردیدهاند. روستایی در دل کوههای سرسبز و طبیعتی زیبا با خانههایی پلکانی که نشان از صفا و صمیمیت مردمان آن دارد. روستایی توریستی در خراسان شمالی از توابع شهرستان بجنورد با آب و هوایی خوش که یکی از روستاهای بزرگ این استان به حساب میآید و چیزی حدود هشت قرن قدمت دارد، زیارتگاه امامزاده «محمدباقر» و بافت کهن روستا نشانگر این قدمت تاریخی است. ۱۳۲۴: رویارویی قوای دولتی در ماسوله با فرقه دموکرات آذربایجان که از راه ماسوله قصد ورود به گیلان را داشت. ۱۲۸۹: ایجاد کتابخانه (کتابخانه عمومی) ماسوله با هزار جلد کتاب خطی. البته بهترین کار این است که صبح زود به جنگل بروید و با تاریکی هوا از راهی که آمدهاید برگردید. این بنای قدیمی یکی از عجایب هفتگانه گیلان در دل جنگل های هیرکانی فومن است که در طول سالیان دراز در دل کوه و جنگل از دسترس دشمنان در امان بوده حتی از زلزله سال 69 نیز جان سالم به در برده است.

[ بازدید : 2817 ]

[ پنجشنبه 13 مهر 1402 ] 21:52 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]