راز ناگفته تسلط بر باغ پرندگان اصفهان به سادگی در نه روز


در شمال شرق مسجد کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که از این آتش سوزی حکایت می کند. در این برکه ها پرندگانی همچون اردک ها، پلیکان ها، فلامینگوها و قوها که برای حیاتِ خود به آب نیاز دارند دیده می شود.- صخره ها : برخی از پرندگان همانند تیهوها، کبک ها و بلدرچین ها نیز در مناطق صخره ای و سنگلاخی زیست می کنند که این امکان در فضای باغ پرندگان برای آن ها مهیا شده است.- قفس های شیشه ای : این بخش از باغ پرندگان اصفهان برای پرندگانی از قبیل مرغ عشق ها، طوطی ها و توکان ها تعبیه شده که با شرایط آب و هوایی این شهر سازگاری ندارند؛ در این قفسه های شیشه ای شرایطی را مهیا نموده اند که پرندگان مورد نظر به راحتی به زندگی خود ادامه دهند. بیشتر باغ ها، پرندگان را در قفس ها و فضاهای بسته نگهداری می کنند اما در اصفهان، توری های مرتفعی در فضای هر پرنده وجود دارد و آن ها می توانند به راحتی زیر این توری پرواز کنند و احساس در قفس بودن نداشته باشند، علاوه بر آن استفاده از این توری ها موجب می شود که که مسئولان باغ نیز نگرانی ای بابت فرار کردن این پرنده ها نداشته باشند.

فیلم کمدی ایرانی من کارگرم با دو کمدین معروف مهران غفوریان و مجید صالحی - Man Kargaram - Full Movie این باغ دارای بخش های گوناگونی است که می توانید ساعات دل انگیزی را در آن سپری کنید و علاوه بر آشنایی با انواع پرندگان و کسب اطلاعات در رابطه با آن ها، از فضای سبز محیط هم لذت ببرید. برای حفاظت و نگهداری بهتر از این نقاشی ها، روی آن ها را با محلولی که باعث تثبیت تصاویر می شود پوشانده اند. روبروی ساختمان و بالا رفتن از ۸ پله، به ورودی ساختمان اصلی با دیوارهای مزین به تصاویر زرتشت و جملههایی از کتاب مقدّس اوستا میرسیم. تالار موسیقی کاخ عالی قاپو اصفهان یکر از زیباترین ویژگی های فضاهای موجود در این کاخ می باشد که با گچ بری های زیبا از زیباترین فضاهای موجود در این ساختمان می باشد که در طبقه ششم واقع شده است. همچنین در سالهای اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونههایی از پروانههای زیبای موجود در طبیعت و نمونههایی از خزندگان موجود در طبیعت را برای آشنایی بازدیدکنندگان گردآوری و در مجموعهای به نام باغ پروانهها و باغ خزندگان نگهداری میکند و زیبایی دوچندان را شامل ساحل زیبای زایندهرود در شهر اصفهان نموده است. مدتی دور ماندن از هیاهوی شهری و قدم زدن در باغ پرندگان می تواند لذت دو چندانی را برای شما فراهم آورد.مجموعه باغ پرندگان اصفهان گونه های مختلفی از پرندگان را برای شما فراهم میکند که آرامشی وصف نشدنی را برای شما فراهم می کند. وقتی در این باغ قدم می زنید انواع مختلف پرندگان، از اردک گرفته تا طاووس، همگی با زیبایی شگفت انگیز خود، چشمان تان را به خود خیره می کنند، بالغ بر ۱۳۰ گونه مختلف از پرندگان در این باغ وجود دارند، پرندگانی که ما شاید حتی اسمشان هم به گوشمان نخورده باشد. این عمارت دارای چهار نمای مختلف است که علیرغم شباهت هایشان همگی منحصر به فرد هستند.

ورودی مذکور به یک هشتی با سقف گنبدی گشوده میشود.ورودی غربی بنا به یک هشتی گشوده می شود که نمای این درگاه با کاشی کاری جدید تزیین یافته است. در نهایت بهتر است به این اشاره کنیم که بازار خان یزد از بازارهای جزئی تری تشکیل شده است مانند بازار زرگری، پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشی گری، بازار افشار، بازار چیت سازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخود بریز ها. در سر در شرقی مسجد نیز کتیبههایی از کاشی معرق وجود دارد که عباراتی با خط ثلث محمد الحکیم بر آن دیده می شود. علاوه بر این در دوره های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می گردد.جهت کنترل بیماریها و جلوگیری از گسترش آنها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه می شوندو پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می گردند. زمانی که بازدیدکنندگان و علاقهمندان به پرندگان می خواهند پرندگانی را به باغ اهدا کنند پرندگان تازه وارد به مدت ده الی چهارده روز در آن می باشند و بعد از انجام آزمایشهای لازم در صورت سلامتی کامل وارد باغ پرندگان می شوند. در این صورت جهت کنترل بیماری ها و جلوگیری از گسترش آنها در مجموعه، پرندگان تازه وارد به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز در واحد قرنطینه قرار می گیرند تا پس از انجام آزمایش های لازم و تایید سلامتی وارد باغ شوند.

در عین حال سید کریم داوودی- نایب رییس شورای شهراصفهان با بیان اینکه تا دو ماه آینده خیابان باغگلدسته به طور کامل راهاندازی میشود، میگوید: ادامه خیابان باغگلدسته تا دو ماه آینده بازگشایی میشود و بعد از مطالعات کامل و تایید شورای عالی ترافیک به دنبال پیادهرو سازی چهارباغ هستیم. باغ پرندگان اصفهان بعد از باغ پرندگان تهران با ۱۳۰ گونه خاص از پرندههای مختلف، بهترین باغ پرندگان ایران در بین گردشگران محسوب میشود. ايرنا/ باغ پرندگان اصفهان از تفرجگاههاي زيباست که در دهه ۷۰ هجري شمسي در منطقه ناژوان ايجاد شد و بيش از سه هزار قطعه پرنده در ۱۳۰ گونه مختلف مانند طوطيسانان، مرغابي، فلامينگو، قو، طاووس، عقاب، غاز، کلاغ بور و غيره در آن نگهداري ميشود. یکی از جذابترین پارکهای این شهر پارک جنگلی ناژوان هست. برای این نوع پرندگان که شامل عقاب ها، کرکس های سیاه، جغد و شاهین می شوند، قفس های فلزی با شرایط مناسب در نظر گرفته شده است.- فضای سبز : انواع دیگری از پرندگان نیز برای ادامه زیست، به محیط های جنگلی نیاز دارند تا آزادانه به هر سو بروند؛ طاووس ها و قرقاول ها از این نوع پرندگان هستند که در فضایی مشابه در این باغ حضور دارند. این پرندگان معمولا دشت ها، کوهپایه ها و دامنه های کوه را برای زیست بر می گزینند.

باغ پرندگان در واقع تنها قسمت کوچکی از پارک جنگلی ناژوان یا به قول اصفهانی ها، ناژوون است. باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ در مجموعه ناژوان در فاصله چهار کیلومتری غرب پل وحید ایجاد شده و در واقع بخشی از پارک جنگلی ناژوان به حساب می آید.این پارک جنگلی دارای ، باغ خزندگان، باغ پروانهها، آکواریوم و دلفیناریوم میباشد.برخی از امکانات رفاهی این پارک جنگلی عبارت است از: تله سیژ، پلهای پیادهروی، مسیرهای دوچرخهسواری و قایقرانی و… شرایط و امکانات تخم گذاری و جوجه آوری برای پرندگان در این بخش فراهم می شود و نگهداری از جوجه های تکثیر شده تا مرحله رسیدن به سن مناسب رهاسازی در باغ پرندگان نیز از وظایف این بخش است. این واحد ضدعفونی و بهداشت کلیه قسمت های باغ را نیز بر عهده دارد و واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز وظیفه کارکنان این بخش است. ۴. سی و سه پل علاوه بر زیبایی مسحور کنندهاش، به عنوان طولانیترین پل روی زایندهرود شناخته میشود. مساحت باغ پرندگان اصفهان حدود ۵۵ هزار مترمربع میباشد و ظرفیت نگهداری چهار هزار قطعه پرنده در بیش از صد و سی گونه را دارا میباشد.وسعت محوطهی داخلی باغ هفده هزار مترمربع که دارای فضاسازی زیبایی میباشد و علاوه بر تأمین نیازهای زیست محیطی پرندگان، مناظر زیبا و جذلبی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده.سقف باغ در ارتفاع بیست و پنج تا سی و دو متر با توری فلزی میباشد. پرندگان مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند و منبع تامین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت از دیگری است. به خاطر اینکه گونههای مختلف پرندگان دارای نیازهای غذایی متفاوتی هستند، منبع تأمین این نیازها هم متفاوت میباشد.مثلاً برخی از پرندگان میوه خوار ، برخی هم دانه خوار و برخی هم گوشتخوار هستند.

اکثر مردم شیفته پرندگانی مانند عقاب هستند، عقاب همیشه در فرهنگ و ادبیات ایرانی مظهر قدرت بوده، خبر خوب این است که باغ پرندگان اصفهان حتی این دست پرندگان شکاری را نیز در دل خود جا داده است. این جاذبه از ابتدای افتتاح در مرداد 1375 جایش را در دل مردم باز کرد و مورد استقبال بسیاری از ساکنان و مهمانان شهر قرار گرفت. در اطراف آن انواع و اقسام خزههای سبز و زرشک های وحشی و مخصوصاً پونههای کوهی روییدهاند و فضایی سبز و معطر و باطراوت ایجاد کرده اند و از مناطق سرسبز اصفهان هستند که از دیدنی های اطراف اصفهان در بهار دل انگیز به شمار می رود. این باغ بزرگ، با انبوهی از درختان و چشمه هایی که دارد، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان است، محال است کسی به این باغ رفته و از زیبایی و شکوه خاص آن متحیر نشده باشد. در تمام قسمت های باغ پرندگان اصفهان شما برکه های مختلفی را خواهید دید اما بزرگ ترین برکه که محل زندگی قو، پلیکان و اردک است، دقیقا در وسط پارک قرار دارد. این باغ با حدود ۱۷۰۰ متر مربع مساحت، یکی از بزرگ ترین باغ های پرندگان در کل کشور و چه بسا در خاورمیانه است. چه چیز بهتر از اقامت در خانهای چهارصد ساله که انگار گذر زمان آن را تغییر نداده و همه زیباییاش دستنخورده باقی مانده است. پرندگانی با چشمان کاملا سیاه، بال های نوک تیز و بدن لاغر که توانایی پرواز با سرعت بسیار بالا و تغییر جهت ناگهانی را دارند و از نظر نوع و تکنیک شکار یک شکارچی تخصصی به شمار می روند.

البته بعد از چند دقیقه که از حضورتون توی باغ بگذره و مشغول دیدن پرنده ها بشید کلا سقف بالا سر یادتون میره . در این بخش بعد از پوست کنی، لاشه و چربی زدایی از پوست؛ قالبی به اندازه بدن پرنده طراحی و بعد از اسکلت بندی و پر آرایی پوست پرنده بر روی این قالب قرار میگیرد. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذائی((NRC که بر اساس آخرین یافته های علمی در دنیا تدوین شده است برآورد می گردد و جیره غذائی آنها بر این اساس تنظیم میشود. در بخش تغذیه جیره غذایی هر گروه با توجه به جدول احتیاجات غذایی آنها تعیین میگردد. کرکس سیاه جانوری لاشخور است و از لاشه حیوانات تغذیه می کند اما تخم و حیوانات تازه متولد شده نیز غذای لذیذی برای او به شمار می روند. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است. پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می شوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می شوند. پرندگان هم مانند همه جانداران بیمار می شوند. میتونستیم ببینیم چندین برکه و پل دیده میشد، گلکاری زیبایی انجام شده بود ، پرنده ها داخل توری مرتفعی قرار داشتند و زیر توری آزادانه پرواز میکردند، داخل برکه بزرگی که وسط باغ بود تعداد زیادی مرغابی و اردک و قو داخلش بود، محوطه داخل واقعا مثل یه باغ، سرسبزو زیبا و پر شور بود، البته معمولا باغ پرندگان این ویژگی رو دارند و اینجا هم مستثنی نبود، تلفیق پرنده و خرنده و گیاهان متنوع، زیبا، رنگارنگ و برکه های آب واقعا دیدنی میشه، آلاچیق هایی هم برای استراحت و نشستن تعبیه شده بود و ما چون امکانات نشستن نداشتیم تصمیم گرفتیم از تله سیژ استفاده کنیم. تله سیژ این پارک دارای دو ایستگاه میباشد که یکی در ورودی پارک قرار گرفته و ایستگاه بعدی در کنار باغ پرندگان میباشد و امکانات رفاهی مناسبی را برای استفاده مهمانان تعبیه کرده است.

که مشهور به نصف جهان، به خاطر بناهای باستانی جذاب ، زیبا و با ارزش، این شهر میباشد.در سفر به اصفهان بهترین نمونهها از سبکهای مختلف معماری و همچنین زیباترین مساجد، میدانها، پلها، کاروانسراها و خیابانهای به جای مانده از دوره سلجوقیان و صفویان میتوانید مشاهده کنید.باغ پرندگان نیز یکی از همین جاذبه های بینظیر میباشد. خیابانهای احاطه شده با چنارهای قدیمی سر به فلک کشیده، زیبایی های طبیعت خداوندی در میان تلاقی کوه های البرز و زاگرس منظرهای دیدنی، به این شهر تاریخی در آستانه نوروز بخشیده است. برای دسترسی به پارک شهید رجایی می توانید از خیابانهای باغ گلدسته، خیابان چهارباغ عباسی و همچنین دروازه دولت یا میدان امام حسین استفاده کنید. این مکان از مرکز شهر فاصله زیادی ندارد و دسترسی به آن راحت است. باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ متر مربع و مساحت داخلی زیر توری باغ ۱۷۰۰۰ متر مربع و مساحت توری ۴۰۰۰۰ متر مربع یکی از زیباترین جاهای دیدنی و مکان های گردشگری اصفهان است. کتیبه دیگر كه طولانیتر و خطوط آن گچبری بر زمینه آبیرنگ است، از تعمیرات زمان شاه سلطان حسین حكایت دارد.عکس از اصفهان امروز (عکاس: نامشخص) یكی از برنامههای شهری دوره شاه عباس اول، پس از انتخاب اصفهان بهعنوان پایتخت در سال ۱۰۰۷ هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغهای متعدد پیرامون آن بود. از طرفی هم عدد چهل در حکومت صفوی که نقش بسزایی در ترویج مذهب شیعه داشتند، عدد مقدسی بود. اهالی خبر هم در هتل عباسی اصفهان فراموش نشده اند چراکه تالار سیمین، یکی از بهترین مکان های مهمانسرا به منظور برگزاری نشست های خبری، همایش ها و کنفرانس هاست. در بخش جنگلی باغ پرندگان اصفهان می توانید شاهد این پرنده و دلبری هایش باشید. شاید جذاب ترین قسمت باغ، بخش جنگلی آن باشد، این منطقه که درختان انبوه و تنومندی دارد کاملا احساس قدم زدن در جنگل را به شما خواهد داد، پرندگانی مانند طاووس و قرقاول در این قسمت از باغ زندگی می کنند.

جهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمین, میزان نیاز به فضاهای خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. پرهای این پرنده تا یک و نیم متر رشد می کند و از این حیث یکی از بزرگ ترین پرندگان در جهان به شمار می رود. از قرقاول ها به عنوان یکی از عجیبترین پرندگان جهان یاد می شود و یکی از دلایل آن این است که در ۲ یا ۳ هفته اول زندگی یک جفت پنجه روی هر بال آنها به چشم می خورد. پرنده های شکاری دیگر طعمه خود را با پنجه های شان می کشند؛ اما شاهین این کار را با منقار خود انجام می دهد. در هر یک از این بخش ها پژوهش های علمی و عملی مفیدی بر روی انواع پرندگان صورت می گیرد و به همین دلیل باغ پرندگان علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحی جنبه های علمی آموزشی و پژوهشی نیز پیدا کرده است. باید بدانید که بر روی سردر، القاب شاهرخ تیموری و میرزا جهانشاه با خط نسخ نوشته شده و زیبایی بنا را کامل کرده است.

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که توسط افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می شود. تا پایان این مطلب با مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این باغ فوق العاده و پرندگانی که در آن وجود دارند، به دست آورید. در این مقاله همراه وبلاگ علاءالدین تراول باشید تا با هم با معماری این هتل مجلل بیشتر آشنا شویم. اگر شما قصد دارید در دیار نصف جهان با داشتن اقامتی رویایی لذت سفر و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان را دوچندان نمایید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید. اگر در سفر به اصفهان میخواهید اقامتی همراه با آسایش و راحتی را در هتلی اصیل تجربه کنید، هتل عالی قاپو میتواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. در ادامه با سفر پیش همراه شوید تا گشتی مختصر در باغ پرندگان اصفهان داشته باشیم . بزرگترین و معروفترین کلیسای ایران زمین، کلیسا وانک اصفهان است. معماری سنتی این فضا با وجود کاشیهای لاجوردی به کار رفته در آن، واقعا آرامبخش است و مسیر راه پله ورودی حمام و پاگردها، کاملا روشن و چراغانی است. جنس دیوارهای حمام از سنگ، آجر و آهک است. معماری این حمام در زمان و نوع خودش بسیار پیشرفته بوده است. البته به غیر از این بناها بناهای تاریخی زیادی، دور تا دور این میدان وجود داشت که بسیاری از آن ها بنا به دلایلی مختلفی همچون بی کفایتی سلاطین زمان، خصوصا سلاطین قاجاری از بین رفت. و علت این که پل را پل شاهی می نامیدند هم به سبب این بود که به سفارش شاه عباس این پل کامل گردید و به این دلیل پل گبر ها شهرت داشت که از روی این پل گبر ها به محله خود رفت و آمد داشته اند. دلیل این تصمیم، سفر خلیفه به کشور لهستان و آشنا شدن با صنعت چاپ در این کشور بود.

[ بازدید : 4754 ]

[ شنبه 22 مهر 1402 ] 21:55 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]