متخصص زنان کیست و دقیقا چه کار می کند؟


ما به عنوان پزشک یا متخصص زنان و زایمان در ایران می دانیم ترکیبی از زنان و زایمان است و در دنیا به آن OB-Gyn می گویند. ما نمی خواهیم جزئیات زیادی را در مورد تفاوت این دو ویژگی وارد کنیم و نمی خواهیم با توضیح مسائل فنی پیچیده شما را آزار دهیم. در عوض، می خواهیم مستقیماً به اصل موضوع بپردازیم. متخصص زنان کیست؟ من می خواهم توضیح دهم که او چه کاری می تواند انجام دهد. ما سعی می کنیم به طور کامل برای شما توضیح دهیم که چه زمانی خانم ها باید به متخصص زنان مراجعه کنند و دلایل این مراجعه چیست. در عین حال، رابطه بین مراجعه به پزشک زنان و مشکلات مربوط به بارداری را نیز توضیح خواهد داد. توقعات خود را بالا ببرید. زیرا در اینجا قصد داریم در مورد جزئی ترین موارد صحبت کنیم.

متخصص زنان کیست و چه تخصص دارد؟

اینها مهمترین سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ داد. دانستن پاسخ این سوال به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

متخصص زنان فردی است که در مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان و بارداری تخصص دارد. چنین پزشکی می تواند بیماری ها و مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی زنان را تشخیص و درمان کند.

وقتی از مهارت های خانم ها صحبت می کنیم، باید بدانیم که در مورد اندام هایی مانند رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها و سینه ها صحبت می کنیم. در نتیجه تمامی بیماری ها و مشکلات مربوط به این اندام ها به متخصص زنان و زایمان مربوط می شود. توجه داشته باشید که برخی از این موارد فقط مربوط به سلامت زنان است و به مسائل بارداری مربوط نمی شود. برخی موارد دیگر فقط به مشکلات بارداری و زایمان اشاره دارد و هم متخصص زنان و زایمان می تواند به زنان کمک کند.

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان ترجیح می دهند در یکی از این مناطق کار کنند و نمی خواهند به منطقه دیگری نقل مکان کنند. به عنوان مثال برخی از پزشکان زن درگیر مشکلات سلامتی زنان هستند و کاری به بارداری و زایمان ندارند. بسیاری از متخصصان زنان و زایمان که در زمینه زایمان تخصص دارند، می گویند که ترجیح می دهند فقط برای زایمان طبیعی حضور داشته باشند و در عمل هایی مانند سزارین دخالتی ندارند.

علاوه بر این، متخصصان ناباروری نیز داریم که سعی می کنند با استفاده از روش های مختلف از جمله IVF به پدر و مادر شدن زوج ها کمک کنند.

متخصصان سرطان زنان، متخصصان زنان و زایمان هستند که در زمینه هماتولوژی (انکولوژی) تخصص دارند و می توانند به جامعه در شناسایی و درمان سرطان های زنان کمک کنند.

متخصص زنان و زایمان چه می کند؟

متخصص زنان و زایمان وظیفه تشخیص و درمان سلامت باروری و باروری زنان را بر عهده دارند. البته عمل هایی که توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود با شرایط اولیه انجام می شود: مراجعه کننده از نظر جنسی فعال باشد یا درد و ناراحتی را تجربه کند. بنابراین، اگر فردی از نظر جنسی فعال نباشد یا مشکل خاصی نداشته باشد، معمولاً کار متخصص زنان به یک معاینه ساده خلاصه می شود.

کارهایی که این پزشکان انجام می دهند شامل معاینه لگن، پاپ اسمیر، تست های غربالگری سرطان، مشاوره و مشاوره جنسی و بارداری، درمان ناباروری و در نهایت معاینه و درمان انواع عفونت های واژن مانند عفونت مخمری واژن است. .

بیشتر مواردی که ذکر کردیم بدیهی و قابل توضیح است اما شاید معاینه لگن نیاز به توضیح کمی داشته باشد در معاینه لگن، پزشک سعی می‌کند تا اندام‌های تناسلی زنانه را به‌صورت بصری و فیزیکی بررسی کند این آزمایش واژن، دهانه رحم، لوله های فالوپ، فرج، تخمدان ها و رحم زن را بررسی می کند.

تشخیص اختلالات دستگاه تناسلی:

متخصصان زنان سعی در تشخیص و درمان اختلالات تولید مثل دارند. شرایطی مانند اندومتریوز (رشد بافت رحم در خارج از رحم)، ناباروری، فیبروم رحم و درد لگن مواردی هستند که متخصص زنان می‌تواند به شما در درمان آن کمک کند.

تخصص سرطان زنان:

متخصصان زنان می توانند به زنان مبتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و سایر سرطان های مرتبط با دستگاه تناسلی کمک کنند.

تخصص مامایی:

اما بسیاری از متخصصان زنان در زایمان نیز تخصص دارند، بنابراین در ایران معمولاً از اصطلاح عمومی پزشک زنان و زایمان (معادل انگلیسی ob-gyn) برای متخصصان زنان یا زنان استفاده می کنیم. پزشکان متخصص زنان و زایمان و نازایی در امور مربوط به آمادگی قبل از بارداری، تست بارداری، مراقبت های لازم در دوران بارداری و در نهایت زایمان به صورت علمی و بهداشتی به زنان کمک می کنند.

چرا به پزشک یا متخصصی به نام متخصص زنان نیاز داریم؟

شاید مردها این سوال را زیاد از خود پرسیده باشند و وجود چنین پزشکی را در ذهن خود عامل تبعیض جنسی بدانند. چرا ما متخصص زنان و زایمان داریم نه متخصص مرد؟ واقعیت این است که پزشکان زن از روی ناچاری متولد می شوند و این ضرورت به این دلیل نیست که نیمی از جمعیت جهان زن هستند. در واقع دلیل اصلی مشکلات باروری و ناامنی زنان است. قرار گرفتن در داخل دستگاه تناسلی زنان اجازه می دهد تا میکروب ها و باکتری ها وارد بدن شوند. این موضوع از دو جنبه مهم است: سلامت زنان و سلامت باروری. رحم مستقیماً به رحم و تخمدان متصل است. اگر آلودگی محیطی به طور طبیعی یا جنسی وارد بدن زن شود، به احتمال زیاد به رحم و تخمدان او آسیب می رساند و در نهایت به سلامت زن آسیب می رساند.

از طرفی وجود تخمدان ها و رحم بیشتر که بخش اصلی دستگاه تناسلی و بخشی از بدن زن است، لزوم مراجعه به متخصص زنان را مورد تاکید قرار می دهد. می‌پرسید چرا چون هر دو اندام تناسلی زن با پدیده‌ای به نام قاعدگی روبرو هستند. پریودهایی که برای برخی خانم ها آسان و برای بسیاری سخت است. قاعدگی در زنان هر ماه به طور منظم و در روزهای خاصی از ماه اتفاق می افتد. یکی از دلایل نامگذاری آن دوره یا ماهانه بودن آن است; یعنی بارها و بارها تکرار می شود. اما مشکلات زمانی ایجاد می شود که خانم ها با قاعدگی نامنظم مواجه می شوند و نظم قاعدگی به هم می خورد. این غیر معمول نیست و به دلایل زیادی برای بسیاری از زنان اتفاق می افتد. در چنین مواردی، زنان باید با متخصص زنان مشورت کنند و سلامت خود را بازیابی کنند.

یکی دیگر از دلایل مراجعه به متخصص زنان بیماری های اندام تناسلی و تولید مثل زنان است. بسیاری از بیماری ها سلامت زنان را تهدید می کند و به همین دلیل وجود پزشکان زن یک ضرورت است. در ادامه در مورد بیماری های زنان صحبت خواهیم کرد.


رجوع به مقاله: https://pezeshke-shahr.com/زنان-و-زایمان/پزشک-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز/

[ بازدید : 33 ]

[ پنجشنبه 29 تير 1402 ] 11:02 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]