ارائه موسیقی سنتی ایرانی


قدمت موسیقی سنتی ایران به قبل از میلاد مسیح می رسد و نسل به نسل و دست به دست در بین مردم منتقل شده است تا اینکه قطعاتی که مورد پسند عموم بود هنوز وجود دارد و به سبک امروزی تبدیل شده است. در ایران باستان سه نوع موسیقی سنتی وجود داشت که شامل موسیقی آیینی یا مذهبی، موسیقی محلی و موسیقی رزمی می شود.

تعریف کلی موسیقی سنتی

رواج موسیقی در ایران به مهاجرت آریایی ها به این سرزمین برمی گردد و آثاری از این دوره نشان می دهد که قدمت خنیا به عنوان موسیقی در ایران به چندین هزار سال می رسد. ساز "باربت" یکی از اولین آلات موسیقی ایران است که تاریخ ساخت آن به 800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

در دوره هخامنشیان از موسیقی ایرانی در مراسم مذهبی و همچنین دربارهای رسمی استفاده می شد. اصطلاحات خنیا و خنیاگری از زمان ساسانیان به بعد در ایران رواج یافت و باربد در این دوره تاریخی به عنوان یکی از اولین آهنگسازان خاورمیانه یکی از اولین مدیران موسیقی را به نام خسروانی اختراع کرد. .

در واقع سبک موسیقی سنتی به فرهنگ و موسیقی ای اطلاق می شود که از سنت نشات می گیرد و در طول زمان به شکل امروزی خود تکامل یافته است. همچنین لازم به ذکر است که موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی محلی ایرانی نیز در این دسته قرار می گیرند.

خانه موسیقی سنتی ایرانی

این نوع موسیقی از ایران سرچشمه می گیرد، اما موسیقی آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز بر موسیقی ایرانی تأثیر می گذارد.

آموزش انواع سازهای سنتی

موسیقی سنتی ایرانی که به عنوان موسیقی اصیل ایرانی شناخته می شود، موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی اعم از آلات موسیقی و آوازها، از قبل از قبل از میلاد مسیح در میان مردم ایران جریان داشته است. تا امروز. امروز ساده تر و راحت تر قابل درک است. دانلود بهترین آهنگ ها

دستگاه نمک

می توان گفت که این ساز یکی از بزرگترین آلات موسیقی ایرانی به شمار می رود که بسیاری از ساخته های ایرانی مانند تصنیف و روبو بر روی این ساز نواخته می شود. حتی بسیاری از آهنگ های موسیقی نواحی ایران با آهنگ های مشابه خوانده می شود.

نام نما سوگات پرانتی شوریالا: کاریشما، نغما، خزین، زیرکش سلمک، سلمک، ابوعطای بزرگ سوگات، مجلس افروز، دوبیتی، رضوی، شهناز، مثنوی، بیات کرد، ضرب اصول دان شهرآشوب.

نام آهنگ های دستگاه شور عبارتند از: آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی و بیات کرد.

نمونه یک قطعه موسیقی در دستگاه شور: یاد ایام - آهنگساز: داریوش پیرنیاکان - خواننده: محمدرضا شجریان

سه دستگاه

این واحد نسبت به سایر واحدها نسب کهن تری دارد، بنابراین می توان آن را یکی از قدیمی ترین گروه های موسیقی ایران به حساب آورد. این وسیله که در همه کشورهای مسلمان یافت می شود بیشتر برای نشان دادن غم در نمایش مناسب است.

Os nomes das esquinas do dispositivo سه گاه پسر: سه گاه درآمد، شتر بل، جگنایی، کریمه، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مشی، مویه، باغ نگر، مخالف، نغمه در حزین.

آواز سه نوازی: روح الله خالقی در کتاب شرح موسیقی می نویسد که سه نوازی بسیار حزن انگیز و حزن انگیز است و آواز سه نواختی را «یادگار غم ها و دردهای نیاکان» می داند. مردم ایران علاوه بر این، از نظر آوازی، ترانه های افشاری از نظر فواصل به این مقامات نزدیک است. اما در ردیف هر دو مستقل از یکدیگر و متعلق به مجموعه افشاریه هستند.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در سیستم سه گاه: قسمت: رسوایی زمان - آهنگساز: همایون خرم - خواننده: علیرضا قربانی

ابزار انتقال

این دستگاه به طور ویژه برای اولین بالابرها طراحی شده است. اگر همچنان از علاقه مندان به موسیقی سنتی هستید، پیشنهاد می کنیم وقتی صبح با احساس خستگی و بی حوصلگی از خواب بیدار می شوید، آهنگی را که در دستگاه چهارگاه ساخته شده است گوش دهید تا انرژی خود را افزایش دهید.

اسامی گوشه های نظام چهارگانه عبارتند از: عوض، بیش زنجوله، نغمه، کاریشما، موی، زنگ شطار، زابل، باغتنگار، فرود، حصار، معرد، حاج حسنی، مقلوب، نغمه، حزین، هادی، پهلوی، رجیس، المنصوری، لزجی، و متن و مژه ها شهر هرج و مرج است.

آهنگ چهار: آهنگ های چهار معمولا قدرتمند و پرانرژی هستند و متناسب با سبک حماسی هستند. در مقایسه با سازهای شور و ثگاه که فواصل آنها نرم و متعادل است و حرکات در آنها مانند یک غزل عاشقانه است.

نمونه ای از آهنگسازی چهارگاه: قطعه معروف سلام از کسایی که در آلبوم صبحگاهی آلزاده اجرا شده، نمونه خوب و معروفی از آهنگسازی چهارگاه ایرانی است، شاید بسیاری از شما در مورد این قطعه شنیده باشید یا ضرب آهنگ در شما باقی مانده باشد. ذهن

اختراع همایون

دستگاه هماجون یکی از غمگین ترین دستگاه هایی است که می توان گفت از دشتی هم غمگین تر است! همانطور که از نام این دستگاه پیداست حس اشرافی، سلطنتی و با وقار در آهنگ ها وجود دارد. همچنین آهنگ ها و لالایی های زیادی در نقاط مختلف ایران بر روی این دستگاه اجرا می شود که حتی یکی از نمونه های رایج این دستگاه را می توان موسیقی زورخانه ای دانست.

یک لیخوتلونگ تسا نتلو ایا همایون ک: چکاوک، بیداد، نی داود، عشاق، باوی، ابوالچاب، راوندی، موره، لیلی له مجنون، طرز، نوروز عرب، نفیر، فرنگ، زابل، بیات عجم، آرال، دناساری، شوشتری، مامان نصوری، موالیان، بختیاری، مولاف، دلنواز، جامهدران، نیریز، صوفی نامه. برای دانلود آهنگ به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

این منظومه شامل آهنگ های دستگاه همایون، آهنگ های شوشتری و بیاتی اصفهان نیز می شود. روح الله خالقی ترانه همایونی را اینگونه توصیف کرد: باشکوه، مجلل و آرام و در عین حال تاثیرگذار و جذاب، جذاب و زیبا.

نمونه هایی از موسیقی دستگاهی همایون: آهنگ: هاوایی گریه (همایون-شوشتری) - آهنگساز: محمدجواد ضرابیان - خواننده: همایون شجریان

دستگاه ماهواره ای

برخلاف دستگاه هومیون، این دستگاه آهنگ های دلنشین و شادتری دارد و سرشار از شور زندگی است. آهنگ های موجود در دستگاه شما مطمئنا احساس خوبی به شما می دهد و شما را شاداب می کند. بنابراین اگر دوست دارید به آهنگ هایی گوش دهید که در هنگام غم و اندوه شما را شاد می کنند، آهنگ های دستگاه ماهار را گوش دهید.

نام های گوشه ماشین ماهور: درآمد; باز کن معرفی پدر پدر مجلس افروز دخلی، خسروانی، خاوران، تربانی، نیشابورک، توسی، مرادخانی فیلی، حصار ماهور زرافه، نیریز، شکسته شده عراق حاجین، کاریسما جنگل راک هندی صخره کشمیر عبدالله صخره سنگ کاریسما سنگ یاقوت کبود مثنوی ساکی نامه.

صدای ساز ماهور: ساز ماهور احساسات «شجاعت، شادی و امید» را برمی انگیزد. آهنگ ماخورا به عنوان یک آهنگ "محترمانه" تعریف می شود که خواننده می تواند با انتخاب بیت مناسب به آن "اهمیت" بدهد. با این حال، داریوش صافوت از فرمرز پایور می گوید که در برخی از جنبه های ماهور یاس و درد نیز وجود دارد.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در ساز ماهور: قطعه: مرغ سحر - آهنگساز: مرتضی نی داوود - خواننده: محمدرضا شجریان

تجهیزات جدید

اگر بخواهم این دستگاه را به زبان ساده تعریف کنم، می گویم که دستگاه نوا نه خیلی خوشحال است و نه غمگین. از نظر کوک این ساز شباهت زیادی به سازهای سورئال دارد اما چرخش ملودی با سازهای سورئال تفاوت اساسی دارد. این دستگاه به شکلی مرموز و بسیار عمیق توضیح داده شده است.

نوا دیا: عجمان، کاریشما، گردانیه، بیات راجه، اشک، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوش، آشیران، نیشابورک، ایراک، مجلسی، خجسته، حسینی، بسلیک، رهوی، آواز مشی، ناقوس، نی ریز.

داریوش طلایی همچنین گفت: بر اساس تحقیقات خود، ساز نوا را می توان از نظر مدالیته در گروه همان آهنگ قرار داد. اگرچه داشی معمولاً بدون درد است، دستگاه نوا با سایر دستگاه ها متفاوت است. این وسیله آرامش و راحتی دارد و خاصیت عرفانی نیز دارد.

نمونه هایی از موسیقی در دستگاه نوا: آرامش: چرا رفتی؟ - آهنگساز: تهموس پورناظری - خواننده: همایون شجریان

دستگاه قفسه سینه سمت راست

ساز پنجگاه رست یکی از سازهای مغفول مانده ایرانی است که متأسفانه آهنگ های زیادی روی آن اجرا نشده است. ساز پنجگاه رست شبیه ساز ماهور است با این تفاوت که این ساز از نظر جملات و ختم و خاتمه با ماهور بسیار متفاوت است.

نام زوایای قائمه منظومه پنجگا عبارتند از: عوض، شتر زنگون یا بل، زنگوله، نگما، خسروانی، روحافزا، پروانه، پنگگا، آش، نریز، زابل، بیات عجم، به نور، کارا کال، منصوری، مبارکه. . .، فرود، نرز صغیر، نیرز کبیر.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در پنل سمت راست: تراک: سمن بویان - آهنگساز: کیهان کلهر - خواننده: محمدرضا شجریان.

نتیجه

همانطور که در این مقاله اشاره شد، قدمت موسیقی سنتی ایران به بعد از میلاد برمی گردد. شامل آلات موسیقی، آوازها و آوازهایی است که از هزاران سال پیش تا امروز در بین مردم در گردش بوده است. موسیقی در ایران باستان برتر بود زیرا در آن زمان معتقد بودند موسیقی صدای خداست. در این مقاله سعی کردیم شما را با موسیقی واقعی ایرانی و انواع سازها و سبک ها آشنا کنیم.

[ بازدید : 5 ]

[ سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 ] 11:13 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]