سوغات اصفهان


اصفهان یکی از پنج شهر توریستی ایران است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا برای دیدن نیمی از جهان است. در این میان بسیاری از گردشگران نمی دانند مهم ترین سوغاتی های اصفهان چیست و از کجا می توانند خریداری کنند. در این مقاله یوتراوز به خاطرات اصفهان می رسیم و سعی می کنیم هر آنچه را که باید در مورد این غذاهای خوشمزه و صنایع دستی بی نظیر بدانید را با شما در میان بگذاریم. پس اگر قصد دارید به زودی به اصفهان سفر کنید یا در حال حاضر در اصفهان هستید و قصد خرید سوغات اصفهان را دارید، این مقاله گردشی تاپ برای شماست.


سوغات و صنایع دستی اصفهان (به انگلیسی: souvenirs of Isfahan) یکی از اجزای جدانشدنی سفر به این شهر است. اصفهان به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری فراوان همواره یکی از بهترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود. به طوری که در هر زمانی از سال اگر به اصفهان سفر کنید، گردشگران زیادی را در این شهر خواهید دید. همین موضوع بازار سوغات این شهر را داغ کرده است. در این صفحه از مجله گردشگری اوتاوز با سوغاتی های اصفهان مواجه شدیم و سعی می کنیم. پس اگر می خواهید هر چه زودتر سوغاتی های اصفهان را خریداری کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.


نیشکر اصفهان

جوز کندی شیرینی معروف اصفهانی است که در این شهر طرفداران زیادی دارد. جالب است بدانید جوز هندی قندی نیز گران ترین سوغات اصفهان است. ماده اصلی این نبات خوشمزه یک میوه محلی به نام الگ است که در واقع نوعی هلو است. برای تهیه جوز هندی آب نباتی ابتدا پوست جوز هندی را جدا کنید سپس مغز آن را با جوز آسیاب شده به همراه پودر قند جایگزین کنید و در آخر جوز هندی را خشک کنید تا به یک جوز هندی شیرین خوشمزه تبدیل شود. سایر شهرهای ایران برای تهیه این شیرینی محلی به جای هلو از میوه هایی مانند انجیر، گلابی و آلو استفاده می کنند.

یکی از ویژگی های جوز هندی فاسد نشدن و همچنین کالری بالای آن است. با این حال می توانید این غذای خوشمزه را به عنوان میان وعده خریداری کنید و در سفر از آن لذت ببرید. همانطور که قبلاً گفتیم این شیرینی خوشمزه در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می شود، اما طعم جوز هندی نباتی اصفهانی بی نظیر است و به همین دلیل یکی از گران ترین شیرینی ها و سوغاتی های اصفهان به حساب می آید.

غزه اصفهان

گز یکی از اصلی ترین سوغاتی های اصفهان است که طعم لذیذ آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. تاریخچه این خوراکی به عنوان سوغات معروف اصفهان به 450 سال قبل و به دوره صفویه بازمی گردد. از آن زمان شاهان اصفهان به پادشاهان کشورهای مختلف جهان گز هدیه می دادند. مهمترین ماده اولیه مورد نیاز برای تولید گاز، گزانگ نام دارد. این ماده از ریشه گیاهی به نام «بت» یا «درخت گاز» می آید. این درخت دو متر ارتفاع دارد و در هوای خوب و دامنه تپه ها به ویژه در مناطق بختیاری و خوانسار یافت می شود.

سایر مواد مورد نیاز برای تهیه گاز عبارتند از: پسته، شکر، فندق، بادام، گلاب، سفیده تخم مرغ و گلوکز. جای تعجب است که در گذشته نوعی توری گران قیمت تولید می شد که مواد اولیه آن خاک رس شیر و آب توت فرنگی بود. این نوع «گاز» در واقع گازی سفارشی برای پادشاهان و بزرگان بود که به عنوان هدیه ای مرغوب از اصفهان برای آنها ارسال می شد.

انواع باغ های اصفهان

گاز گزیده: ابتدا گاز را آماده می کنند و سپس با استفاده از ابزار مخصوص آن را به قطعات منظم و یکدست برش می دهند.

آرد گاج: برای آرد گاج ابتدا گاج را به شکل گلوله در می آورند، سپس با دستگاه پرس گلوله های گاج را به شکل مربع و دایره در می آورند. مرحله بعدی این است که گاز را روی یک بستر آرد قرار دهید تا سطح چسبنده گاز آغشته به آرد شود. این کار باعث دوام بیشتر گاز می شود.

گز سکه ای: این نوع گز شبیه آرد گز است با این تفاوت که به صورت سکه ای و بسته بندی می شود.

برش گاز. قبل از آماده سازی و بسته بندی گاز، گاز را با دستگاه های مخصوص برش می دهند تا هسته شفاف شود و سپس بسته بندی می شود.

با لایه شکلاتی نگاه کنید: این مدل به دلیل اینکه همراه با شکلات است طرفداران زیادی دارد. پس از آماده شدن گاز، آن را روی لایه شکلاتی قرار دهید تا مرطوب بماند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. این نوع گاز با داشتن پودر کاکائو و پودر شیر طعم منحصر به فردی دارد.

گزش انگشت راش: اگر غذای جامد دوست ندارد، حتما بیچ فینگر گزش را امتحان کنید. این نوع گوشت بسیار نرم و بی رنگ است که باید آن را با قاشق میل کنید. برای افراد مسن نیز مناسب است.

بخشی از اصفهان

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه و معروف اصفهان، پولک است که اکثر ایرانی ها به خصوص اصفهانی ها آن را با چای می خورند. پولک یک شیرینی محبوب اصفهانی است که به شکل تکه های گرد کوچک و شفاف درست می شود. هنگام تهیه پولکی از مواد خاصی استفاده می شود که طعم خاصی به آن می دهد، مانند پسته، عسل، کنجد، نارگیل، کاکائو، نعناع و زنجبیل. اما آب اضافه شده ماده اصلی مورد استفاده برای تهیه پولکی است. اگر در مورد طعم های مختلف این شیرینی خوشمزه سوال دارید، باید بگوییم که خوشبختانه مغازه های سوغاتی در اصفهان چندین طعم پولکی را در یک بسته به فروش می رسانند.

کارخانه در اصفهان

کارامل یکی از غذاهای خوشمزه ای است که در اکثر شهرهای ایران یافت می شود. نبات اصفهان که در سه نوع چوبی، تخته ای و شاخه ای عرضه می شود، یکی از سوغاتی های خوراکی اصفهان است. طعم خاص آبنبات اصفهانی را هرگز فراموش نخواهید کرد، اما برای تنوع بیشتر به این نبات مواد دیگری اضافه می شود که در نتیجه انواع زعفران، زیره، نعناع، ​​دارچین، لیمو، آویشن و ... به دست می آید. و در مغازه های اصفهان. فروخته شد می توانید انواع آب نبات با طعم های مختلف این شهر را از فروشگاه های سوغاتی اصفهان خریداری کنید و همراه با دموهای مختلف میل کنید.

عسل فریدونشهر، اصفهان

عسل فریدونشهر اصفهان یکی از مرغوب ترین عسل های ایران است. این عسل مرغوب یکی از سوغاتی های پرطرفدار اصفهان به شمار می رود و در سراسر کشور طرفداران زیادی دارد. مهمترین ویژگی مرغوبیت عسل فریدونشهر وجود گیاهان دارویی و عدم وجود کود و سم در کشت این گیاهان است. به همین دلیل به عنوان یکی از باکیفیت ترین عسل های ایران شناخته می شود. این عسل در منطقه فریدونشهر اصفهان تولید می شود و دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها می توان به عسل مخروطی زرد، عسل سل و عسل گونگال اشاره کرد. علاوه بر این طعم عسل فریدونشهر متفاوت است، زیرا بسته به نوع گیاهی که زنبورها می خورند، طعم عسل متفاوت است.

سوهان عسلی اصفهان

اگر نزدیک ایام عید به اصفهان سفر می کنید، خرید سوهان عسلی را فراموش نکنید زیرا این دسر برای سفرهای انتظار در ایام نوروز عید نیز استفاده می شود.

شیرینی پف دار اصفهان

یکی دیگر از شیرینی ها و سوغاتی های محبوب اصفهان، شیرین کرکی است، سوغاتی خوشمزه و پرطرفدار برای گردشگران. از دلایل محبوبیت این دسر می توان به طعم لطیف و قوام نرم آن اشاره کرد. مواد تشکیل دهنده این شیرینی پرطرفدار شامل زعفران، قیمه، گندم، هل و پودر قند است که مطمئنا طعم آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. دسر کرکی در طعم های مختلف وانیلی، شکلاتی و زعفرانی موجود است و برای پذیرایی از مهمانان و یا به عنوان یک میان وعده خوشمزه ایده آل است.

بارستوک، اصفهان

برشتوک یکی دیگر از سوغات معروف اصفهان است که می توانید از تمام شیرینی های اصفهان تهیه کنید. البته برشتوک در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می شود. البته با این تفاوت که برشتوک در شهرهای مختلف ایران با آرد گندم یا آرد نخودچی پخته می شود. براستوک را پس از پخت به شکل های لوزی برش داده و بسته بندی می کنیم تا آماده مصرف شود.

کیک برنجی اصفهان

یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی های اصفهان کیک برنجی است که می توانید در سفر به اصفهان آن را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان بخرید. البته مهم ترین شهر شیرینی برنجی کرمانشاه است، اما کلوچه برنجی اصفهان نیز طعم و مزه خاص خود را دارد و یکی از سوغات این شهر به حساب می آید.

در اصفهان رستوران های زیادی وجود دارد که کلوچه برنجی می پزند و افرادی که در تهیه این کیک خوشمزه مهارت دارند. مواد اصلی این غذای خوشمزه زعفران، آرد، تخم مرغ، برنج، گلاب و شکر رنده شده است. این غذا در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می شود و در سوغات فروشی های مختلف اصفهان به صورت بسته بندی به فروش می رسد.

[ بازدید : 13 ]

[ چهارشنبه 22 فروردين 1403 ] 12:01 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]