زبان بدن چیست؟ انواع مختلف زبان بدن


زبان بدن

زبان بدن به سیگنال های غیرکلامی اشاره دارد که ما برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباطات روزمره را تشکیل می دهند. از حالات صورت گرفته تا حرکات بدن، چیزهایی که نمی گوییم (نشانه های غیرکلامی) هنوز هم می توانند اطلاعات زیادی را منتقل کنند. به گفته کارشناسان، زبان بدن 60 تا 65 درصد از کل ارتباطات را تشکیل می دهد. درک زبان بدن بسیار مهم است، اما توجه به سیگنال های دیگر مانند محتوای کلامی نیز مهم است.

ارزش زبان بدن چیست؟

زبان بدن راهی برای برقراری ارتباط بین افراد بدون استفاده از کلمات است. در عوض، آنها سعی می کنند با استفاده از حرکات، ارتباطات غیرکلامی، حرکات فیزیکی بدن و غیره منظور خود را به طرف مقابل منتقل کنند. در زبان بدن شما می توانید از سیستم های مختلف، سیستم های مختلف بدن، حرکات و نشانه های بدن و غیره استفاده کنید.

ذهن طرف مقابل را بخوانید تا بتوانید به راحتی با او ارتباط برقرار کنید. هنگام برقراری ارتباط از طریق زبان بدن، رفتار شما اغلب ممکن است اشتباه گرفته شود. به همین دلیل رفتار پیچیده غیرکلامی بهتر است با کمال لطف و سادگی انجام شود.

آیا نمونه ای از زبان بدن رایج است؟

حرکت چشم: افرادی که سعی می کنند با دروغ و ترفند کسب و کار خود را تبلیغ کنند مستقیم به چشم شما نگاه نمی کنند، بلکه سعی می کنند نگاه خود را از شما بدزدند. علاوه بر پلک زدن بیشتر، استرس و اضطراب نیز می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود.

افرادی که دروغ می گویند در گفتار خود ثابت نیستند و گاهی تند و گاهی آهسته صحبت می کنند.

وضعیت بدنی: وضعیتی که فرد می گیرد می تواند درک او را از طرف مقابل نشان دهد. نحوه حضور افراد در جلسات و جلسات کاری می تواند چیزهای زیادی را بیان کند. وقتی صحبت می کنید، یک نفر به هر حرکت شما فکر می کند. اگر دیر کردید، می توانید برگردید و به عقب نگاه کنید یا ساعت خود را چک کنید. فرد مقابل متوجه دیر آمدن شما می شود و سعی می کند در اسرع وقت به گفتگو پایان دهد.

تنفس: در زبان بدن، نحوه تنفس فرد نشان دهنده خلق و خو و رفتار اوست. بنابراین در اکثر سمینارها و کنفرانس ها رابطه مستقیمی بین زبان بدن و تنفس وجود دارد. به طور کلی افرادی که آهسته نفس می کشند افرادی با اعتماد به نفس هستند. از طرفی تنفس سریع و کوتاه نشان دهنده استرس و عدم اعتماد به نفس است. این الگوهای تنفسی یک فرد می تواند آگاهی او را از موقعیتی که با آن دست به گریبان است نشان دهد.

دست دادن: دست دادن یکی از مهمترین حرکات ارتباطی زبان بدن بین افراد است. علاوه بر دست دادن، دست دادن نیز در این زمان بسیار موثر است. افرادی که نمی خواهند با دیگران صحبت کنند، معمولاً به آرامی دستان خود را تکان می دهند، شانه های خود را پایین می آورند و جرات ندارند به صورت طرف مقابل نگاه کنند. این نشانه ها ممکن است به این معنی باشد که فرد نمی خواهد با شما رابطه داشته باشد. اما برخلاف کسانی که شانه هایشان را بالا می اندازند و دست می دهند، بسیار اجتماعی و مودب هستند.

چه عواملی بر زبان بدن تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی بر کیفیت و اثربخشی زبان بدن تأثیر می گذارد. در ادامه شما را با عوامل مهمی که بر زبان بدن تاثیر می گذارند آشنا می کنیم:

لبخند بزنید: لبخند دوشن قطعا زیبا و طبیعی به نظر نمی رسد و افرادی که در عکس ها با صدای بلند لبخند می زنند، لبخندهای ساختگی هستند. اگر صمیمانه و طبیعی لبخند بزنید، چین و چروک آیتم ساز رادیو خواهید داشت. این لبخند طبیعی و زیبا به نظر می رسد.

تماس چشمی: تماس چشمی می تواند احساسات و افکار درونی فرد را به وضوح نشان دهد. سعی کنید هنگام برقراری ارتباط به چشمان طرف مقابل نگاه کنید تا بتوانید از استرس، عصبانیت، شادی و غیره جلوگیری کنید.

تعدیل صدا: در ارتباط بین زن و مرد، معمولا خانم هایی که می خواهند این ارتباط کلامی را برقرار کنند، گفتگوی خود را با لحنی شیرین آغاز می کنند. از طرف دیگر مردان صدای خود را یک درجه پایین تر نگه می دارند.

بالا بردن ابروها: حرکات و فرم ابروها می تواند چیزهای زیادی را بیان کند. اگر کسی از کاری که شما انجام داده اید خوشش نمی آید، مطمئناً ابروهای خود را بالا می برد. دانستن این چیزهای کوچک می تواند به یک رابطه کمک کند. بیان ابروها علاوه بر شادی می تواند ترس، تعجب و ... را نشان دهد.

قوی و مقتدر: قدرت، شکوه و تکبر گاهی اوقات می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زبان بدن داشته باشد. حرکات دست بدون نشان دادن کف دست، راست ایستادن، تند راه رفتن و غیره. می تواند نشانه ای از موقعیت بالای یک نفر باشد.

دست به سینه: دست به سینه می تواند نشانه ای تاثیرگذار و مهم در زبان بدن باشد. دست افراد روی سینه نشان می دهد که آنها بسته هستند و نمی خواهند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

تکنیک های موثر زبان بدن

تکنیک های زیادی وجود دارد که اگر به آن ها توجه کنید، می توانند کیفیت زبان بدن شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. فقط آنها را در نظر بگیرید.

حالت چهره انسان: زبان صورت نیز مانند زبان بدن یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی انسان است. تفسیر حالات چهره افراد می تواند بر زبان بدن او تأثیر زیادی بگذارد. هر کدام از حرکات لب، چشم، گونه و ... تعبیر خاص خود را دارد.

قفسه سینه: وقتی قفسه سینه شما به سمت جلو و شانه های شما به سمت عقب باشد، همه متوجه خواهند شد که شما با اعتماد به نفس و اقتدار راه می روید.

حرکات دست: هنگام صحبت کردن از حرکات دست استفاده کنید. این حرکات دست می تواند شما را معتبرتر و با اعتماد به نفس جلوه دهد. استفاده از حرکات دست می تواند به عنوان موضوعی برای جلب توجه مخاطبان شما استفاده شود.

وضعیت بدنی: سعی کنید هنگام تعامل با افراد دیگر حالت افراد عصبی و خسته را به خود نگیرید. دست زدن به صورت، دست زدن، حرکت دادن چشم و غیره. اینها همه عواملی هستند که سطح استرس، عصبانیت و ناراحتی شما را نشان می دهند.

حالات چهره

فکر کنید که یک فرد تنها با حالات صورت چقدر اطلاعات می تواند منتقل کند. به عنوان مثال، لبخند می تواند نشان دهنده تایید یا رضایت باشد. قلدری می تواند نشانه ناامیدی یا بیزاری باشد. در برخی موارد، حالات چهره ما می تواند احساسات واقعی ما را در مورد یک موقعیت خاص نشان دهد. وقتی می گویید من خوبم، ممکن است چهره شما چیز دیگری بگوید. چند نمونه از احساساتی که می توان از طریق حالات چهره بیان کرد عبارتند از:

بیان شادی

Xl

خشم خشم است

احساس تعجب

چندش آور

تلخ و عادت

گیجی

خوشبختی

میل به چیزی یا کسی

توهین

حالات چهره همچنین می تواند به وضوح اعتماد به نفس و اعتقاد فرد را نشان دهد. یک مطالعه نشان داد که قابل اعتمادترین حالات صورت عبارتند از: ابروی بلند و لبخند نرم. به گفته محققان، این حالات چهره باعث افزایش دوستی و اعتماد می شود. حالات چهره نیز یکی از جهانی ترین اشکال زبان بدن است. عباراتی که برای بیان ترس، خشم، غم و شادی استفاده می شود در تمام دنیا یکسان است.

حتی تحقیقات نشان می دهد که ما هوش افراد را بر اساس چهره و ظاهرشان قضاوت می کنیم. مطالعات نشان داده است که افراد دارای صورت شکاف و بینی بلند می توانند باهوش تر از دیگران باشند. همچنین افرادی با چهره های خندان و شاد نسبت به افرادی که ترسیده و غمگین هستند باهوش تر ارزیابی می شوند.

چشم ها

چشم ها اغلب "پنجره ای به روح" نامیده می شوند زیرا می توانند چیزهای زیادی در مورد احساسات و افکار یک فرد آشکار کنند. هنگام صحبت با شخص دیگری، توجه به حرکات چشم بخش طبیعی و مهمی از فرآیند ارتباط است.

برخی از چیزهایی که اطلاعات خوبی در مورد تماس چشمی به شما می دهد این است که چقدر مردم با شما تماس چشمی برقرار می کنند، چقدر در حین مکالمه پلک می زنند، یا چقدر مردمک چشم آنها در هنگام صحبت منبسط یا منقبض می شود. هنگام ارزیابی زبان بدن، به تماس چشمی برای موارد زیر توجه کنید:

نگاه کن

وقتی شخصی در حین مکالمه به چشمان شما نگاه می کند، نشان دهنده علاقه و توجه است. با این حال، تماس چشمی طولانی مدت می تواند باعث ترس و اضطراب شود. از سوی دیگر، بستن چشم ها و نگاه کردن به دور می تواند نشان دهنده حواس پرتی، ناراحتی یا تلاش برای پنهان کردن احساسات واقعی شما باشد.

چشمک زدن

پلک زدن طبیعی است، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که فرد زیاد پلک می زند یا کم. افراد در هنگام عصبانیت بیشتر از حد معمول پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد آگاهانه سعی در کنترل حرکات چشم خود دارد. به عنوان مثال، یک بازیکن پوکر ممکن است کمتر پلک بزند زیرا آگاهانه سعی دارد به او علامت دهد که دستش بد است.

اندازه مردمک چشم

گشاد شدن مردمک می تواند یک سیگنال ارتباطی ظریف باشد. در حالی که سطح نور طبیعی گشاد شدن مردمک را کنترل می کند، گاهی اوقات احساسات نیز می توانند تغییرات کوچکی در اندازه مردمک ایجاد کنند. به عنوان مثال، ممکن است جمله "چشم ها فریب دهنده" را شنیده باشید. این کلمه زمانی به کار می رود که شخصی به کسی علاقه مند باشد. گشاد شدن مردمک چشم می تواند نشان دهنده تمایل یا حتی میل جنسی فرد باشد.

دهانی

بیان و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن مهم باشد. به عنوان مثال، گاز گرفتن و جویدن لب پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس اضطراب، ترس یا ناامنی می کند. پوشاندن دهان می تواند تلاشی برای رعایت ادب در هنگام خمیازه کشیدن یا سرفه باشد، اما همچنین می تواند تلاشی برای پوشاندن نارضایتی باشد.

لبخند زدن شاید یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های زبان بدن باشد، اما لبخند را می‌توان به طرق مختلف تفسیر کرد. لبخند می تواند واقعی باشد یا می تواند برای بیان شادی کاذب، کنایه یا حتی سوء ظن به کار رود. هنگام ارزیابی زبان بدن، به نشانه های دهان و لب توجه کنید:

لب های سفت: سفت شدن لب ها می تواند نشان دهنده نارضایتی، نارضایتی یا ناامنی باشد.

گاز گرفتن لب: گاهی اوقات افراد هنگام نگرانی، ناراحتی یا استرس لب های خود را گاز می گیرند.

پوشاندن دهان: افراد می توانند دهان خود را بپوشانند تا زمانی که می خواهند احساسات خود را پنهان کنند لبخند نزنند.

حتی تغییرات کوچک در دهان، نشانه های ظریفی از خلق و خوی فرد است. دهان کمی کج ممکن است نشان دهنده خوشحالی فرد باشد. برعکس، اگر دهان کمی پایین بیاید، می تواند نشانه غم و اندوه یا عدم تایید باشد.

زبان بدن

مشاوره

اشاره یکی از واضح ترین نشانه های زبان بدن است. تکان دادن و استفاده از انگشتان برای نشان دادن یک مقدار عددی بسیار رایج و قابل درک است. برخی از زبان های اشاره ممکن است زمینه های فرهنگی داشته باشند. بنابراین انگشت اشاره در یک کشور به معنای دوست داشتن چیزی در کشور دیگر است.

برخی از زبان های اشاره رایج عبارتند از:

مشت گره کرده می‌تواند در برخی موقعیت‌ها نشان‌دهنده عصبانیت یا در برخی موارد همدردی باشد.

شست رو به بالا و پایین اغلب به عنوان حرکات تایید و عدم تایید استفاده می شود.

علامت V: با گرفتن انگشت اشاره و وسط و باز کردن آنها به شکل V ساخته می شود، این علامت در برخی کشورها به معنای صلح یا پیروزی است. به خصوص در انگلستان و استرالیا. این نماد هنگامی که پشت دست را می سازد معنای تهاجمی دارد.

علامت OK: این یک حرکت دست است که از اتصال دو انگشت و یک شست در یک دایره تشکیل شده است. این سیگنال می تواند به عنوان خوب یا بسیار خوب استفاده شود. با این حال، در برخی از مناطق اروپا، این اصطلاح به عنوان نشانه تحقیر یک شخص هیچ استفاده می شود. در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، این نماد در واقع یک ژست بی ادبانه است.

دست و پا

دست ها و پاها نیز می توانند در انتقال اطلاعات غیرکلامی مفید باشند. دست روی سینه می تواند نشان دهنده نگرش دفاعی باشد. قرار گرفتن در مقابل شخص دیگری می تواند نشان دهنده فقدان عشق یا ناراحتی نسبت به آن شخص باشد. هنگام ارزیابی زبان بدن، به برخی از علائم زیر توجه کنید:

دست های ضربدری ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس دفاعی، محافظت از خود یا خجالتی می کند.

دست روی کمر می تواند نشانه ای از آمادگی و کنترل باشد یا احتمالاً نشانه پرخاشگری.

دست های بسته شده در پشت می تواند نشانه کسالت، اضطراب و حتی عصبانیت باشد.

شرایط فیزیکی

نحوه نگه داشتن بدن شما نیز می تواند به عنوان بخش مهمی از زبان بدن شما شناسایی شود. وضعیت بدن می تواند چیزهای زیادی در مورد احساس فرد و سرنخ هایی در مورد ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد به نفس، گشاده رویی یا فداکاری به شما بگوید. به عنوان مثال، صاف نشستن می‌تواند نشان‌دهنده تمرکز و توجه فرد به اتفاقات باشد. برعکس، نشستن با بدن خمیده به جلو ممکن است نشان دهنده کسالت یا بی تفاوتی فرد باشد.

وضعیت بدن باز شامل باز نگه داشتن بدن است. این نوع حالت بیانگر دوستی، گشاده رویی و تمایل است.

حالت بسته برای پنهان کردن قسمت بالایی بدن است که معمولاً با خم شدن به جلو و دست ها و پاها نزدیک به هم نشان داده می شود. این تصویر می تواند نشانه نفرت، عدم دوستی و اضطراب باشد.

اهمیت زبان در روابط انسانی

زبان بدن یکی از روش های ارتباط غیرکلامی است که نقش بسیار مهمی در ارتباطات روزمره انسان ایفا می کند. یادگیری زبان بدن و ترفندهای آن می تواند در برقراری ارتباط در موقعیت ها و موقعیت های مختلف موثر باشد. به عنوان مثال زبان بدن خوب می تواند برای مشاغل بازاریابی، مدیران فروش و ... بسیار موثر باشد، هر چه بیشتر از تکنیک های زبان بدن استفاده کنید، نقش پررنگ و موثرتری در فروش محصولات شرکت خود ایفا می کنید.

در واقع یادگیری دوره زبان بدن زهرا شیراحمدی  و تاثیر آن در ارتباطات بین فردی می تواند بسیار مفید و موثر باشد. در بسیاری از موارد، می توانید از زبان بدن برای ایجاد تاثیر مثبت بر روی فرد مقابل خود استفاده کنید.


[ بازدید : 141 ]

[ دوشنبه 9 مرداد 1402 ] 15:58 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]