چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنم؟

برای چه بیماری هایی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟


متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و ماهیچه ها را درمان می کند. اختلالات عصبی می تواند شامل سردرد، صرع، سکته مغزی، اختلالات حرکتی مانند لرزش یا بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی شما مرکز فرماندهی بدن شماست. این سیستم هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید را کنترل می کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، بررسی می کند.

اگر به اختلالات روانی و عصبی رایج علاقه دارید، چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنید و غیره. اگر به موضوعات علاقه مند هستید، می توانید قبل از پایان این مقاله با ما تماس بگیرید. چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

اختلالات عصبی می تواند شامل بیماری ها و اختلالات فیزیکی باشد که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، باید وضعیت شما به درستی تشخیص داده شود. این تشخیص نیز توسط پزشک انجام می شود.

اگر بیماری شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراحان مغز و اعصاب که بر روی سیستم عصبی بدن جراحی انجام می دهند، بیماری شما را تشخیص داده و در صورت لزوم عمل جراحی را انجام می دهند.

پزشک مغز و اعصاب شما را معاینه می کند، آزمایش می دهد، درد شما را با دارو یا فیزیوتراپی درمان می کند. در ادامه این قسمت از مقاله به بررسی برخی از مهم ترین عوامل شایع بیماری های ناشی از مغز و اعصاب می پردازیم که عبارتند از:

سردرد

سردرد یکی از بیماری هایی است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. در طول سردرد، دردی را احساس می کنیم که به سینوس ها، بالای سر، ماهیچه های سر، گردن و شانه ها یا در امتداد قاعده جمجمه و مغز گسترش می یابد.

علائم سردردهای شدیدتر، مانند میگرن، ممکن است شامل استفراغ، سردردهای شدیدتر یا مداوم، سردردهایی باشد که به طور ناگهانی ایجاد می شود یا دردی که با استرس بدتر می شود. سردردهای صبح زود ممکن است با اختلالات بینایی یا علائم شبه تشنج همراه باشد.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا سال ها طول می کشد. این درد می تواند نتیجه یک بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

اگر درد شدید نباشد، می توانید به پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. اگر این درد با علائم دیگری مانند ضعف، خستگی، مشکلات کنترل مثانه یا روده همراه باشد، ممکن است بخواهید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. متخصصان مغز و اعصاب به راحتی سرگیجه را که از علائم عدم تعادل است، درمان می کنند. سرگیجه باعث می شود احساس کنید که شما یا چیزهای اطرافتان در حال چرخش و در نتیجه ناپایدار هستند.

اگر سرگیجه شما شدید است، بهتر است قبل از گرفتن وقت ملاقات با پزشک عمومی یا مراقبت های اولیه، یک دکتر متخصص مغز و اعصاب پیدا کنید و برای درمان با او تماس بگیرید.

هرج و مرج و هرج و مرج

بی حسی یا خارش می تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد. برخی از علائم بیهوشی می تواند گردش خون را متوقف کند. با این حال، اگر بی خوابی ادامه یابد، اگر به طور ناگهانی رخ دهد، یا اگر فقط در یک طرف بدن رخ دهد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

علائم بی حسی یا سوزن سوزن شدن مشابه مواردی که توضیح داده شد نیز می تواند نشانه سکته باشد، در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

ضعف

احساس ضعفی که باید توسط پزشک مشاهده شود مانند خستگی یا درد عضلانی پس از دویدن طولانی و بلند کردن وزنه های سنگین نیست. اگر ضعف عضلانی را تجربه کردید که بر فعالیت‌های روزانه‌تان تأثیر می‌گذارد یا از دست دادن قدرت ماهیچه‌ای که بیشتر در دست‌ها و پاها دیده می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. این درد می تواند ناشی از یک بیماری جدی یا بیماری سیستم عصبی شما، مانند سکته مغزی باشد.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی مانند مشکل در راه رفتن، لرزش یا حرکات ناخواسته، لرزش و غیره. آنها می توانند نشانه ای از مشکل در سیستم عصبی شما باشند. اگر این اختلالات حرکتی در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت کنید.

اگرچه لرزش می تواند یک عارضه جانبی برخی داروها یا اضطراب باشد، اما اگر لرزش بر فعالیت های روزانه شما نیز تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می تواند به درمان بیماری شما کمک کند.

تشنج

تشنج می تواند خفیف یا شدید باشد. علائم تشنج عبارتند از خیره شدن، از دست دادن هوشیاری، حرکات سریع دست و پا، تنگی نفس، گیجی یا از دست دادن هوشیاری. برخی از تشنج ها ممکن است به دلیل قند خون پایین یا ترک مواد اعتیاد آور رخ دهد. برای تشنج هایی که به طور ناگهانی یا بدون دلیل رخ می دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان عمومی می توانند به شما در تعیین شدت بیماری کمک کنند، اما اگر تاخیر طولانی و تکرار شونده است، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات بینایی

یکی دیگر از مواردی که می توانید با متخصص مغز و اعصاب در میان بگذارید، از دست دادن بینایی به دلیل افزایش سن یا سیستم عصبی است. اگر مشکل به طور ناگهانی ایجاد شود و در هر دو چشم رخ دهد، ممکن است پس از راهنمایی و تشخیص چشم پزشک به یک متخصص مغز و اعصاب خوب ارجاع داده شود.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات شدید حافظه، تغییرات شخصیتی یا سردرگمی از علائم ضعف یا مشکلات در مغز، ستون فقرات و اعصاب است. برخی از علائم ممکن است به دلیل اختلالات یادگیری یا بیماری هایی مانند آلزایمر باشد. پزشک شما معمولاً می تواند علائم شما را تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که آیا برای درمان بیماری خود به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. استفراغ

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب، مانند بی خوابی، آپنه خواب، یا اضطراب، کابوس های شبانه، یا سایر مشکلات خواب، اختلالات عصبی هستند. نمونه ای از این وضعیت، نارکولپسی است که یک اختلال ژنتیکی مزمن است که می تواند سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از این علائم ممکن است بخشی از یک اختلال باشد که عصبی نیست، اما اگر علائم مشکلات خواب شدید هستند یا هنوز به توصیه های پزشک عمومی خود اعتماد ندارید، ممکن است لازم باشد با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید.

بیماری های شایع مغز و اعصاب

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص و درمان به موقع است. این قانون بیماری های ناشی از بیماری های مغزی و عصبی را مستثنی نمی کند، زیرا آگاهی و تشخیص بیماری های شایع مرتبط به درمان هر چه سریعتر بیماری ها کمک می کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های موثر بر سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. بیماری هایی که باعث عصبی شدن می شوند می توانند برای افراد خطرناک باشند، بنابراین تشخیص آنها بهتر از پزشک است.

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که یک متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

من میتوانم

سردرد

سرگیجه و استفراغ

گیجی

او از حال رفت

نابرابری

اختلال رفتاری یک فرد

اختلال تنفسی

اختلال در بینایی

ضعف عضلانی

پارکینسون

اختلال خواب

لرزش

فلج، آسیب یا ضربه مغزی

مشکل در خوردن و بلعیدن

آزمایش های ویژه برای بیماری های مغزی و عصبی

اولین قرار ملاقات شما با متخصص مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشکان می خواهند در مورد علائم و اختلالات عصبی شما بدانند.

پزشکان ممکن است در مورد هر متخصص دیگری که دیده‌اید یا درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید بپرسند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌شود که شامل آزمایش‌هایی برای موارد زیر است:

درجه هماهنگی و تعادل؛

ظهور عواطف و رفتارهای خاص؛

حالات روانی مختلف؛

قدرت بدنی و قدرت عضلانی.

بسته به علائم و معاینه فیزیکی، متخصص ممکن است آزمایش‌های اضافی را تجویز کند. این آزمایش ها ممکن است شامل تصویربرداری یا انواع دیگر تست های تشخیصی باشد. همچنین ممکن است برای کمک به متخصص مغز و اعصاب در تشخیص علائم شما به آزمایش های اضافی نیاز داشته باشید. اگر این آزمایش را انجام ندهید، متخصص مغز و اعصاب ممکن است یک یا چند آزمایش مشابه را تجویز کند.

انواع تحلیل تصویر

بسته به ماهیت بیماری شما، انواع مختلفی از آزمایش ها یا مطالعات تصویربرداری وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب شما دستور می دهد. این تست ها عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از امواج مغناطیسی و رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می کند. این آزمایش می تواند به یک متخصص خوب در تشخیص و تشخیص التهاب و سایر آسیب ها کمک کند.

اسکن کامپیوتری (CAT یا سی تی اسکن)

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش، که در بین متخصصان مغز و اعصاب بسیار رایج است، به پزشکان اجازه می دهد تا هر گونه ناهنجاری را که ممکن است باعث علائم شما شود، بررسی کنند.

انواع تست های تشخیصی

انواع مختلفی از معاینات یا تست های تشخیصی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب شما بسته به نوع بیماری شما تجویز می کند. این تست ها عبارتند از:

داپلر UZI کلاهک داپلر ترانس کرانیال (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز شما استفاده می کند

الکتروانسفالوگرام (EEG)

در طول EEG، الکترودهایی بر روی پوست سر شما قرار می گیرند تا فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کنند.

نوار عصبی عضلانی یا الکترومیوگرافی (EMG)

EMG با وارد کردن سوزن های کوچک در عضلات برای آزمایش اعصاب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضلات انجام می شود.

با عرض پوزش باحال

در حین پونکسیون کمری، کمر شما بی حس می شود و متخصص مغز و اعصاب مایعات را از ستون فقرات شما خارج می کند. این به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد کمک می کند.

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنم؟

گواهی بورد یکی از مهم ترین عواملی است که باید در هنگام جستجوی یک متخصص مغز و اعصاب خوب در نظر گرفت. این گواهی بیان می کند که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های بالینی در زمینه مغز و اعصاب دارد.

در مرحله دوم، تجربه یک متخصص مغز و اعصاب خوب را در نظر بگیرید. هر چه متخصص مغز و اعصاب تجربه بیشتری در مورد یک بیماری داشته باشد، نتایج درمانی بهتری خواهد داشت.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که بتوانید در مورد بیماری ها با او صحبت کنید. اختلالات ناشی از بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به ارتباط دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر وب سایت مورد نظر نظراتی را در مورد پزشک شما به اشتراک گذاشته است، بد نیست آنها را بخوانید و بر اساس آن نظرات مثبت و منفی تصمیم نهایی خود را بگیرید.

در اینجا بهترین متخصصان مغز و اعصاب با تجربه زیادی در پزشکی در این زمینه را معرفی می کنیم. این متخصصان بهترین گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار می دهند.

[ بازدید : 2344 ]

[ شنبه 20 خرداد 1402 ] 18:55 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]