ایمنی و سلامت هنگام کار با دستگاه فتوکپی محل نصب

 دستگاه باید در اتاقی با تهویه مناسب باشد و تا حد امکان صدای آن باعث ایجاد مزاحمت برای افراد نشود.

مراقبت و نگهداری: نگهداری نامناسب و ضعیف منجر به قرار گرفتن در معرض ترکیبات سمی دستگاه می شود.

نحوه استفاده: چاپ در مقادیر زیاد خطرات را برای کاربران افزایش می دهد. مطالعه ای که در دانمارک برای قیمت دستگاه کپی انجام شد نشان داد که در این شرایط حد تماس شغلی با ازن و سایر مواد شیمیایی نباید افزایش یابد:

- زمانی که فضای اتاق کپی بسیار کوچک و محدود است

- وقتی تهویه ضعیف و نامناسب است

- وقتی کار خیلی زیاد است

مواد شیمیایی

ازن: این گاز زمانی تولید می شود که دستگاه های فتوکپی و چاپگرهای لیزری با ولتاژ بالا کار کنند. این گاز بسیار سمی است و بوی نامطبوعی در محیط ایجاد می کند. هر چه این گاز بیشتر در محیط آزاد شود، بوی مورد نظر قوی تر خواهد بود. ازن به سرعت در محیط پخش می شود و اثرات مضری بر تجهیزات اداری و سیستم تنفسی افراد در آب و هوای گرم و مرطوب دارد.

سلنیوم و سولفید کادمیوم: برخی از کارتریج های رنگی موجود در دستگاه های کپی و چاپگر حاوی این عناصر سمی هستند. هنگامی که دستگاه گرم و فعال می شود، بخارهای سمی و خطرناک از این کارتریج خارج می شود و باعث تحریک و ناراحتی در گلو و مجاری تنفسی کاربر می شود. این می تواند برای تعمیرکارانی که در حین تعمیر، تمیز کردن یا تعویض کارتریج با این مواد تماس پیدا می کنند خطرناک باشد.

اکسید نیتروژن: این گاز با ایجاد جرقه الکتریکی در دستگاه کپی تولید می شود و اثراتی مشابه گاز مونوکسید کربن بر روی انسان دارد.

دی اکسید کربن: این گاز زمانی آزاد می شود که پودر تونر یا دوده موجود در کارتریج تونر گرم شود و هوای اطراف دستگاه به خوبی تهویه نشود. اگر این گاز در محیط منتشر شود و تهویه هوا ضعیف باشد، می تواند باعث سردرد، سرگیجه، ضعف و بیهوشی، افزایش نبض، افزایش سطح اکسیژن خون و آسیب به نوزاد شود.

ارتقا پودر یا دستگاه کپی:

این مواد معمولاً کربن سیاه هستند و گاهی اوقات با مواد شیمیایی مخلوط می شوند. اگرچه کربن سیاه موجود در ذرات معلق در ایجاد آسیب به ریه بی اثر است (سمت متوسط)، به احتمال زیاد باعث سرطان می شود.

تونر باید با دقت کار شود و از دستکش های محافظ استفاده شود. تماس با گرد و غبار تونر باید تا حد امکان کمتر باشد و این ذرات نباید در هوا پراکنده شوند و قابل مشاهده نباشند. تماس این ذرات با پوست می تواند باعث خارش یا علائم دیگری مانند سردرد و سوزش چشم شود. تعمیرکاران این دستگاه ها بیشتر در معرض این نوع آسیب ها هستند و موارد متعددی از عوارض پوستی و حساسیت چشمی در این افراد گزارش و شکایت می شود.

سایر خطرات:

اشعه ماوراء بنفش: برای جلوگیری از اثرات مضر این اشعه هنگام کار با دستگاه کپی، مطمئن شوید که درب بالایی هنگام روشن بودن دستگاه بسته است. اشعه ماوراء بنفش باعث تحریک و قرمزی چشم می شود.

نویز: استاندارد نویز برای یک دستگاه فتوکپی سالم نباید بیش از 65 دسی بل باشد.تجهیزات پر سر و صدا باید از ایستگاه های کاری دیگر کارگران دور نگه داشته شوند. و باید به درستی در یک اتاق یا اتاق جداگانه قرار گیرد. نه اینکه برای ایجاد مزاحمت یا مزاحمت برای مردم سروصدا ایجاد کنید.

خطر آتش سوزی: گرد و غبار بیش از حد ناشی از تجهیزات الکتریکی می تواند باعث ایجاد جرقه شود.

گیر کردن کاغذ در دستگاه: اگر به هر دلیلی گیر کردن کاغذ در دستگاه رخ داد و دستگاه از کار افتاد، دستگاه را خاموش کرده و کاغذ را بردارید تا مشکل برطرف شود. همیشه به قسمت های داغ دستگاه توجه کنید و پس از برداشتن کاغذ دست و پوست خود را بشویید.

اگرچه پرینترهای لیزری آوافرهنگ روی میز نزدیک کاربر قرار نمی گیرند، پرینترهای لیزری اغلب روی میز و نزدیک کاربر هستند و مانند ژنراتورها خطرات و حتی گازها را حمل می کنند. به طور معمول فیلترهای این نوع پرینترها به صورت ماهانه تعویض می شوند و می توانید با بررسی فیلتر آن ها آلودگی شیمیایی را بررسی کنید.

[ بازدید : 346 ]

[ يکشنبه 21 آبان 1402 ] 10:18 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]