4 راه آسان و سالم برای کاهش وزن و افزایش وزن سریع


طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً 462 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کمبود وزن هستند. در حالی که چاقی و اضافه وزن شدید می تواند مشکل ساز باشد و به خودی خود باعث بیماری های مختلفی شود، کمبود وزن نیز می تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت شما داشته باشد. بنابراین اگر شما نیز به دنبال راه هایی برای افزایش وزن هستید و می خواهید به محدوده وزنی مطمئن برسید، در این مقاله از فرازطب، تمام راه ها و نکاتی را که باید بدانید را به شما خواهیم گفت؛ با ما بمان.

چاقی یعنی چه؟

مرکز کنترل بیماری استفاده از BMI (شاخص توده بدنی) را به عنوان معیاری برای تعیین میزان افزایش وزن، کمبود وزن و وزن ایده آل توصیه می کند. تعریف بالینی کمبود وزن BMI زیر 18.5 است. برای محاسبه BMI می توانید اینجا کلیک کنید و سن، قد، وزن و جنسیت خود را وارد کنید.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مشکل کمبود وزن در زنان تقریبا دو برابر مردان است.

البته باید بدانید که افراد می توانند BMI و تیپ های بدنی متفاوتی داشته باشند و همچنان سالم باشند. فقط به این دلیل که شما کم وزن هستید به این معنی نیست که مشکل سلامتی دارید.

چه عواملی باعث مصرف قرص چاقی می شود؟


ممکن است به دلایل مختلفی دچار کمبود وزن باشید. برخی از آنها جسمی و برخی روانی هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم.

متابولیسم بالا در بدن؛ کلا بعضی آدما لاغر شدن! متابولیسم بدن شما به قدری بالاست که حتی اگر در طول روز غذاهای پرکالری زیادی بخورید، تمایل به افزایش وزن کمی دارید.

سابقه خانوادگی؛ ژن های یک فرد تاثیر زیادی بر لاغر یا چاق بودن آنها دارد. ژن‌های برخی افراد باعث می‌شود که به طور طبیعی لاغر شوند و BMI پایینی داشته باشند.

فعالیت بدنی شدید؛ برخی از افراد درگیر فعالیت‌های بدنی شدید مانند شنا، دویدن، پیاده‌روی سریع یا سایر ورزش‌های هوازی هستند که باعث خستگی می‌شوند. در نتیجه، متابولیسم بدن شما افزایش می یابد و شما را مجبور می کند که به طور مداوم در طول روز کالری بسوزانید. حتی زمانی که در تعطیلات هستید.

شرایط فیزیکی؛ برخی از افراد ممکن است کاهش وزن شدید را به دلیل بیماری تجربه کنند. این بیماری ها بر متابولیسم بدن شما نیز تاثیر می گذارند و با افزایش آن وزن کم می کنید. پرکاری تیروئید، سرطان، سل و دیابت از جمله بیماری هایی هستند که می توانند باعث کاهش وزن شوند.

افسردگی؛ افرادی که از افسردگی رنج می برند می توانند در مدت کوتاهی دچار کاهش شدید اشتها و کاهش وزن زیادی شوند. این افراد در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنند.

افسردگی؛ فردی که همیشه تحت استرس زندگی می کند معمولاً به شدت تحت تأثیر نگرانی ها و مشکلات خود قرار می گیرد و می تواند بدون اینکه متوجه شود وزن زیادی از دست بدهد.

اختلالات اشتها؛ افرادی که از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و غیره رنج می برند، معمولا اضافه وزن دارند. هورمون ها و پیام رسان های مغزی اغلب با اختلالات خوردن مرتبط هستند که باعث پرخوری عصبی یا بی اشتهایی می شوند.

مشکلات سلامتی ناشی از کمبود وزن چیست؟

کمبود وزن با اضافه وزن تفاوتی ندارد و هر دو می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. بر اساس تحقیقات، احتمال مرگ افراد کم وزن از نظر بالینی دو برابر افراد چاق است. این نشان می دهد که کمبود وزن ممکن است خطرناک تر از اضافه وزن باشد.

کمبود وزن می تواند بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد، خطر عفونت را افزایش دهد، باعث پوکی استخوان و شکستگی شود و مشکلات باروری جدی ایجاد کند. همچنین، افراد کم وزن بیشتر مستعد ابتلا به سارکوپنی (تضعیف عضلات یا از دست دادن توده عضلانی بدن) و زوال عقل هستند. کمبود وزن در کودکان نیز می تواند باعث مشکلات رشد و تکامل شود.

بهترین راه های افزایش وزن چیست؟

اکنون که خطرات و علل چاقی را بررسی کردیم، این سوال پیش می آید که چگونه چاق شویم؟ راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

1. کالری دریافتی خود را افزایش دهید

مهمترین کاری که می توانید برای افزایش وزن انجام دهید این است که کالری دریافتی خود را در طول روز افزایش دهید. این بدان معناست که بیشتر از نیاز بدنتان غذا بخورید

می توانید کالری دریافتی روزانه خود را با برنامه های کالری شماری اندازه گیری کنید.

اگر می خواهید به آرامی و پیوسته وزن اضافه کنید، 300-500 کالری بیشتر از آنچه در طول روز می سوزانید، طبق برنامه کالری شماری مصرف کنید. اگر می خواهید سریع وزن اضافه کنید، کالری دریافتی خود را به 700-1000 کالری بیشتر از آنچه در طول روز می سوزانید افزایش دهید.

نکته مهم این است که برنامه های کالری فقط کالری های مصرف شده و سوزانده شده را تخمین می زنند و تعداد کالری های مورد نیاز برای کاهش وزن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین بهتر است در مورد این موضوع با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

2. مصرف پروتئین خود را افزایش دهید

مصرف غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا که از حیوانات به دست می آیند برای رشد و سلامت انسان بسیار ضروری است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افزایش مصرف پروتئین می تواند توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهد.

افرادی که فعالیت بدنی متوسط ​​تا زیاد در طول روز دارند باید 1 تا 1.6 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود مصرف کنند تا قدرت اسکلتی، عضلانی و بدن را تقویت کنند. مصرف پروتئین 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای افراد سالم بی خطر است، اما حداکثر مصرف پروتئین باید 3 گرم در کیلوگرم باشد.

البته باید بدانید که مصرف پروتئین باعث کاهش احساس گرسنگی و گرسنگی می شود که مصرف کالری در طول روز را با مشکل مواجه می کند. مصرف بیش از حد پروتئین نیز خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. بنابراین، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و رژیم غذایی خاصی را تهیه کنید که مناسب شما باشد.

3. مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها را افزایش دهید

اگر می خواهید وزن اضافه کنید، بهتر است غذاهای چرب و کربوهیدراتی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بهتر است از رژیم های غذایی مانند روزه صرف نظر کنید. این روش برای کاهش وزن موثر است اما برای افزایش وزن روش ایده آلی نیست. بهتر است در طول روز 3 وعده غذا بخورید و تا حد امکان از میان وعده های انرژی زا استفاده کنید.

[ بازدید : 55 ]

[ يکشنبه 10 دی 1402 ] 10:22 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]