علت بی اختیاری ادرار چیست؟


بی اختیاری ادرار زمانی رخ می دهد که کنترل مثانه خود را از دست بدهید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید محتویات مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید. اما در موارد دیگر ممکن است تنها ترشح خفیفی را تجربه کنید. بسته به علت، این بیماری می تواند موقت یا مزمن باشد.

بر اساس گزارش بنیاد مراقبت های اورولوژی، میلیون ها بزرگسال در ایالات متحده بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند. به گفته مرکز پزشکی جان هاپکینز، بی اختیاری ادرار در زنان بالای 50 سال شایع تر است. با این حال، این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

با افزایش سن، ماهیچه هایی که مثانه را حمایت می کنند ضعیف می شوند که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

بسیاری از مشکلات سلامتی مختلف نیز می توانند باعث این وضعیت شوند. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است نشان دهنده سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد.

اگر دچار بی اختیاری ادرار هستید، توصیه می کنم با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید. زیرا بی اختیاری ادرار می تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و عوارض احتمالی ایجاد کند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا بی‌اختیاری شما به دلیل یک وضعیت پزشکی جدی‌تر است یا خیر.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار را می توان به سه نوع کلی تقسیم کرد. شما می توانید چندین نوع را به طور همزمان تجربه کنید.

1) بی اختیاری استرسی

بی ثباتی استرس ناشی از انواع خاصی از فعالیت بدنی است. برای مثال، در شرایط زیر ممکن است کنترل مثانه را از دست بدهید:

کمی ورزش کن

سرفه

وظیفه آتسا

خنده

چنین فعالیت هایی بر عضله اسفنکتر که ادرار را در مثانه ذخیره می کند، فشار می آورد. افزایش فشار باعث شل شدن عضلات مجرای ادرار می شود.

2) بی اختیاری فوری

بی اختیاری اضطراری زمانی است که بعد از یک میل شدید و ناگهانی برای ادرار کردن، کنترل مثانه خود را از دست می دهید. وقتی متوجه این موضوع شدید، تا زمانی که به حمام نرسیده اید، نمی توانید آن را نگه دارید.

3) بی حوصلگی

اگر هنگام ادرار کردن ادرار خود را به طور کامل تخلیه نکنید، علت آن سرریز است. به این ترتیب مقداری از ادرار باقیمانده بعد از مثانه دفع می شود. گاهی اوقات به این نوع ناسازگاری «افتادگی» می گویند.

علل بی اختیاری ادرار

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث احتباس ادرار شود. برخی از این موارد عبارتند از:

عضلات مثانه ضعیف می شوند و این به دلیل افزایش سن است.

آسیب فیزیکی به عضلات کف لگن شما.

بزرگ شدن پروستات

سرطان

برخی از بیماری ها به راحتی قابل درمان هستند و فقط مشکلات موقتی در ادرار ایجاد می کنند. دیگران جدی تر و آرام تر هستند. اما در هر صورت مشاوره با اورولوژیست گزینه خوبی است.

1) سن

وقتی بزرگتر شدی ماهیچه هایی که روده شما را پشتیبانی می کنند قوی تر می شوند. این امر خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد.

برای داشتن ماهیچه های قوی و مثانه ای سالم، اتخاذ یک سبک زندگی سالم مهم است. هر چه بیشتر مراقب سلامتی خود باشید، احتمال ابتلا به بی اختیاری با افزایش سن بیشتر می شود.

2) آسیب

عضلات کف لگن از مثانه حمایت می کنند. آسیب به این عضلات می تواند باعث بی اختیاری شود. این بیماری می تواند توسط انواع خاصی از جراحی مانند هیسترکتومی ایجاد شود. همچنین یک پیامد طبیعی بارداری و زایمان است.

3) بزرگی پروستات

اگر مرد هستید، غده پروستات در اطراف گردن مثانه شما قرار دارد. این غده مایعاتی ترشح می کند که از اسپرم شما محافظت و تغذیه می کند. با افزایش سن تمایل به افزایش دارد. انتظار نمی رود مردان به دلیل این افزایش احساس ناراحتی کنند.

4) سرطان

سرطان پروستات یا مثانه می تواند باعث بی اختیاری شود. در برخی موارد، درمان سرطان می تواند کنترل مثانه را برای شما دشوار کند. حتی تومورهای خوش خیم می توانند با مسدود کردن جریان ادرار باعث بی اختیاری شوند.

5) دلایل احتمالی دیگر

سایر علل لخته شدن خون عبارتند از:

یبوست

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

سنگ کلیه یا مثانه

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات

سیستیت بینابینی یا سیستیت مزمن باعث التهاب مثانه می شود.

عوارض جانبی برخی داروها، مانند داروهای فشار خون، شل کننده های عضلانی، آرام بخش ها و برخی داروهای قلبی.

برخی از عوامل سبک زندگی نیز می توانند باعث بی ثباتی موقت شوند. به عنوان مثال، نوشیدن بیش از حد الکل، نوشیدنی های کافئین دار یا مایعات خاص می تواند باعث از دست دادن موقت کنترل مثانه شود.

چه زمانی درمان بی اختیاری ادرار ضروری است؟

هر موردی از بی اختیاری ممکن است نشانه یک بیماری جدی تری باشد که نیاز به درمان دارد. بنابراین، حتی اگر علت زمینه‌ای جدی نباشد، بی‌اختیاری ادرار می‌تواند باعث اختلال عمده در زندگی شما شود. برای درمان به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.


به همین دلیل مهم است که یک تشخیص دقیق داشته باشید و گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. در برخی موارد، بی اختیاری نشانه اورژانس پزشکی است. اگر کنترل مثانه خود را از دست دادید و هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

در صحبت کردن یا راه رفتن مشکل دارید.

ضعف یا سوزن سوزن شدن در هر قسمت از بدن شما

از دست دادن بینایی.

سردرگم

از دست دادن هوشیاری

از دست دادن روده ها

اورولوژیست در چه مواردی می تواند به شما کمک کند؟

در طول ملاقات خود با پزشک، احتمالاً در مورد علائم شما سؤال می شود. دلیل این پرسش و پاسخ این است که احتمالاً می خواهند بدانند شما چه مدت بی اختیاری ادرار داشته اید. چه نوع بی اختیاری را تجربه کرده اید؟ پزشکان همچنین ممکن است در مورد عادات روزانه شما از جمله رژیم غذایی معمول و سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید بپرسند.

بسته به علائم و سابقه پزشکی شما، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را تجویز کند. از جمله این تست ها به موارد زیر توجه کنید:

نمونه ادرار را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کنید

کارکنان آزمایشگاه می توانند نمونه ادرار را از نظر علائم عفونت یا سایر مشکلات بررسی کنند.

مقدار ادراری را که هنگام ادرار دفع می کنید، مقدار باقی مانده در مثانه و فشار مثانه را اندازه بگیرید.

این اطلاعات با قرار دادن یک کاتتر یا لوله کوچک در مجرای ادرار و مثانه جمع آوری می شود.

سیستوسکوپی

در طول این آزمایش، دوربین کوچکی را وارد مثانه می‌کنند تا از نزدیک به آن نگاه کنند.

درمان بی اختیاری ادرار

برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک بستگی به علت بی اختیاری شما دارد. شرایط پزشکی زمینه ای ممکن است به دارو، جراحی یا سایر روش های درمانی نیاز داشته باشد.

آنها همچنین ممکن است شما را به انجام برخی تمرینات مانند تمرینات کف لگن یا تمرینات مثانه تشویق کنند تا به افزایش کنترل مثانه کمک کنند.

در برخی شرایط، پزشک شما ممکن است نتواند بی اختیاری ادرار شما را درمان کند. در این موارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مدیریت وضعیت خود انجام دهید. به عنوان مثال، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند:

رژیم غذایی و مصرف مایعات خود را بررسی کنید.

وقتی به دستشویی می روید، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید.

از لباس زیر یا لباس زیر استفاده کنید.

مرتب دوش بگیرید

[ بازدید : 36 ]

[ سه شنبه 3 بهمن 1402 ] 19:24 ] [ M89 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]